به گزارش اکوایران، اقتصاد فرانسه احتمالا از بازی‌های المپیک پاریس در سه ماهه سوم رونق گرفته باشد. با اینحال، عدم اطمینان سیاسی همچنان بر بازارهای سهام آن را تحت تاثیر قرار داده است.

براساس گزارشی از یورو نیوز، اولیویا گرگور، وزیر گردشگری فرانسه اعلام کرد که با پایان یافتن بازی‌های المپیک در روز یکشنبه به‌نظر می‌رسد اقتصاد فرانسه از هجوم بازدیدکنندگان و افزایش مخارج در بخش‌هایی چون هتل‌ها، رستوران‌ها و موزه‌ها تقویت شده است.

هزینه در هتل‌ها در شهرهایی که میزبان بازی‌ها بودند تا 16 درصد بصورت سالانه رشد داشته است و فروش موزه‌ها و رستوران‌ها نیز با رشد سالانه 25 درصدی همراه بوده است.

نتایج چندین نظرسنجی نیز نشان می‌دهند که المپیک پاریس اقتصاد فرانسه را در سه ماهه سوم سال تاحد زیادی تقویت خواهد کرد و بر نااطمینانی‌های سیاسی که اواخر ماه ژوئن به دنبال انتخابات زودهنگام پارلمانی کشور ظهور کرد غلبه خواهد کرد.

بانک مرکزی فرانسه، رشد اقتصادی بین 0.35 تا 0.45 درصدی را برای سه ماهه سوم سال پیش بینی می‌کند، درحالی که رشد سه ماهه اول و دوم 0.3 درصد بوده است. به آن معنی که رشد حدود 0.25 درصدی می‌تواند به بازی‌های المپیک نسبت داده شود که منافع اقتصادی آن عمدتا ناشی از فروش بلیط و حقوق پخش بوده است.

ازسوی دیگر، داده‌های وب سایت ویزا نشان می‌دهد که هزینه مصرف کنندگان در اولین تعطیلات آخر هفته المپیک نسبت به سال قبل 20 درصد و هزینه‌های خارجی مرتبط با المپیک نیز 29 درصد افزایش داشته است.

با اینحال، تاثیر کامل این دستاوردها به دلیل ادامه چالش‌های سیاسی در فرانسه در هاله‌ای از ابهام است. اولیور گارنیر، اقتصاددان ارشد بانک مرکزی فرانسه با اشاره به تضعیف موقعیت سیاسی امانوئل ماکرون، می‌گوید، هنوز خیلی زود است که مشخص شود این ابهام چگونه بر تصمیمات استخدام و سرمایه گذاری تاثیر می‌گذارد.

بهبود داده‌های اقتصادی

داده های اخیر اقتصادی نشان داد که فرانسه گام های مثبتی در حوزه‌های کلیدی برداشته است؛ نرخ بیکاری در سه ماهه دوم سال به 7.3 درصد کاهش یافته است. تورم سالانه کشور نیز در ماه قبل 2.3 درصد گزارش شد که پایین تر از پیش بینی‌ها بود. این تحولات برای دومین اقتصاد بزرگ اروپا مثبت تلقی می‌شود، باوجود نااطمینانی‌های سیاسی مداوم که احتمالا بر اعتمادها اثرگذار است.

در بحبوحه ظهور غیرمنتظره حزب راست گرای فرانسه، امانوئل مکرون خواستار برگزاری زودهنگام انتخابات پارلمانی شد. اما نتیجه برای حزب میانه‌روی او نتیجه عکس داشت بطوری که هیچ حزبی اکثریت مطلق را برای تشکیل دولت کسب نکرد. این نتیجه بصورت بالقوه می‌تواند سیاست‌های حامی رشد آقای مکرون را باوجود موفقیت در جذب 16 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی از بین ببرد.

المپیک پاریس می‌تواند، حداقل بصورت موقت از افت اعتماد تجاری جلوگیری کند، چراکه بزرگ‌ترین رویداد ورزشی جهان بر آشفتگی سیاسی سایه انداخته است. به گفته بانک مرکزی فرانسه، نااطمینانی تجاری پس از افزایش شدید ناشی از انتخابات زودهنگام، در سه ماهه سوم سال به کمترین میزان از ابتدای 2023 رسیده است.

باوجود نشانه‌هایی از بهبود اقتصادی اما بازارهای سهام فرانسه به دلیل نااطمینانی‌های سیاسی همچنان در رکود هستند.

شاخص CAC 40 از زمان انتخابات پارلمانی اتحادیه اروپا در اوایل ژوئن تقریبا 10 درصد کاهش یافته است، درحالی که شاخص Euro Stoxx 600 در مدت مشابه 5 درصد کاهش یافته است.

بخش بانکداری فرانسه به‌خصوص از نگرانی‌های تغییرات سیاسی بالقوه و اثر آن بر شرایط مالی عمومی آسیب دیده است. در همین حال، سهام مصرفی لوکس فرانسه نیز با مشکل مواجه شده است چراکه افت اقتصاد جهانی به هزینه‌های مصرف کننده، به خصوص در چین آسیب زده است. سقوط اخیر بازارهای جهانی نیز فشار بیشتری بر سهام فرانسه وارد کرد.

با اینحال، بهبود مخارج مصرف کننده و رشد اقتصادی می‌تواند روی درآمد شرکت ها اثرگذار باشد. بخش‌هایی از جمله سهام مصرف کننده چون ال و ام اچ، هرمس و کرینگ می‌توانند از المپیک سود ببرند. خطوط هوایی چون ایر لیکوید و ایر فرانسه نیز ارزش تماشا دارند.