به گزارش اکوایران، تعرفه‌های جدید دونالد ترامپ که در صورت پیروزی او در انتخابات، وضع می‌شود، بر صادرات کره جنوبی به چین تأثیر منفی خواهد داشت. طبق گزارش‌ها، تأثیر این تعرفه‌ها می‌تواند دست‌کم دو برابر بزرگ‌تر از تأثیر جنگ تجاری پیشین ایالات متحده و چین باشد.

به نوشته بلومبرگ، تحقیقات بانک مرکزی کره جنوبی نشان می‌دهد این کشور به عنوان یک تأمین‌کننده اصلی کالاهای متوسط به چین، با افت 7 درصدی صادرات خود به دومین اقتصاد بزرگ جهان روبه‌رو خواهد شد که علت آن، تعرفه‌ 60 درصدی پیشنهادی بر کالاهای چینی است. همچنین تولیدات مرتبط با این موضوع نیز با کاهش 7 درصدی مواجه می‌شود، این در حالیست که تأثیر تعرفه‌های سال 2018 در سطح 3 درصد بوده است.

نخستین بررسی‌ها از تأثیر تعرفه‌های ترامپ بر اقتصاد یک کشور

این گزارش یکی از نخستین‌ بررسی‌های تأثیرات بالقوه دومین دولت دونالد ترامپ بر اقتصاد یک کشور است. پیش‌تر، گروه یو‌بی‌اِس تخمین زده بود تعرفه‌های جدیدِ 60 درصدی برای تمام صادرات کالاهای چینی به آمریکا، می‌تواند نرخ رشد سالانه چین را بیش از 50 درصد کاهش دهد.

واشنگتن‌پست در اوایل سال جاری میلادی گزارش داده بود که ترامپ در نظر دارد در صورت بازگشت به کاخ سفید، تعرفه 60 درصدی بر تمام کالاهایی که از چین وارد می‌شود، اعمال کند.

دونالد ترامپ انتخابات آمریکا

رئیس‌جمهور پیشین آمریکا که در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری در برابر کامالا هریس - نماینده حزب دموکرات - قرار گرفته است، بعد از آن به فاکس نیوز اعلام کرد که اگر در انتخابات نوامبر پیروز شود، ممکن است نرخ تعرفه‌ها حتی بالاتر هم برود. یک نظرسنجی انجام‌شده توسط گالوپ که در هفته گذشته انجام شد، نشان می‌دهد نرخ تأیید کامالا هریس در سطح 47 درصد قرار دارد و این میزان برای ترامپ، 41 درصد بوده است.

محققان بانک مرکزی کره جنوبی تخمین زده‌اند اگر ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور با این برنامه پیش برود، چین 2/5 درصد از تولید ناخالص داخلی خود را از دست می‌دهد، در حالیکه کره جنوبی از این حیث با افت 1 درصدی همراه می‌شود. اقتصاد چین در سال گذشته میلادی با رشد 5/2 درصدی همراه شد و این میزان برای کره جنوبی در سطح 1/4 درصد بوده است.

این موضوع برای عمده کشورها در آسیا صدق می‌کند که فعالیت اقتصادی آن‌ها با چین به شکل یک‌طرفه مرتبط است یا اینکه چین به عنوان غول تولید، به خریداری همه اقلام، از حامل‌های انرژی گرفته تا کالاهای متوسط، می‌پردازد تا به مونتاژ کالاهایی اقدام کند که به مشتریان سراسر جهان ارسال می‌شود.

تنش‌ تجاری میان چین و آمریکا یک تأثیر حاد بر اقتصادهای وابسته به تجارت مانند کره جنوبی دارد؛ این اتفاق همچنین فشار سیاسی را افزایش می‌دهد، آن‌ هم به علت تضمین‌های امنیتی که واشنگتن برای کره جنوبی فراهم می‌کند.

گزارش یوبی‌اس

پیش‌تر اقتصاددانان یو‌بی‌اس اعلام کرده بودند نیمی از ریزش رشد اقتصادی چین به کاهش صادرات مربوط می‌شود و باقی آن نیز با تأثیرات منفی بر مصرف و سرمایه‌گذاری ارتباط دارد.

اقتصادانان یوبی‌اس به رهبری وانگ تائو اعلام کرده‌اند: «به مرور زمان و به شکل بالقوه صادرات و تولیدِ بیشتر از طریق کشورهای دیگر می‌تواند تأثیر تعرفه‌های بالاتر آمریکا را کاهش دهد، اما این ریسک وجود دارد که کشورهای دیگر نیز مانند ایالات متحده به وضع افزایش تعرفه کالاهای وارداتی از چین اقدام کنند.»

صادرات به بخش کلیدی رشد اقتصادی چین در سال جاری میلادی تبدیل شده است و در این میان، 14 درصد از گسترش اقتصادی این کشور به صادرات خالص برمی‌گردد. اما قدرت صادرات چین باعث شکایت شرکای تجاری این کشور شده است و کشورهای بیشتری به وضع تعرفه می‌پردازند یا در نظر دارند اقداماتی در برابر طبیعت نامتوازن تجارت چین که همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد، انجام دهند.  

در این گزارش آمده که اقدام تلافی‌جویانه چین می‌تواند تأثیر وضع تعرفه‌ها را افزایش دهد، چراکه این اقدامات باعث افزایش هزینه‌های واردات می‌شود. در صورت وقوع یک جنگ تجاری دیگر، ریسک و نبود اطمینان به تنهایی می‌تواند واردکنندگان آمریکایی را دور کند حتی اگر تعرفه‌ها در نهایت کاهش یابند.

اقتصاد چین

یوبی‌اس پیش‌بینی کرده اقتصاد چین در سال آتی میلادی با رشد 4/6 درصدی و در سال 2026 با رشد 4/2 درصدی همراه شود. حتی اگر پکن به مشوق‌های مالی و اقدامات تلافی‌جویانه روی آورد تا تأثیر تعرفه‌ها را کاهش دهد، هر دو پیش‌بینی رشد برای سال‌های 2025 و 2026 به 3 درصد کاهش پیدا خواهند کرد.

دولت چین می‌تواند برای کاهش تأثیر افزایش قابل توجه تعرفه‌ها از اقدامات مالی و تسهیل سیاست پولی استفاده کند و تأمین مالی آن احتمالا از طریق انتشار اوراق قرضه ویژه انجام خواهد شد. اقتصاددانان یوبی‌اس اعلام کرده‌اند بانک مرکزی چین ممکن است اجازه دهد ارزش یوآن بین 5 تا 10 درصد کاهش پیدا کند.

کره جنوبی میزبان 28 هزار و 500 سرباز آمریکایی است تا از این کشور در برابر کره شمالی دفاع کنند. همچنین دولت فعلی کره جنوبی،‌ روابط نزدیک‌تری با آمریکا ایجاد کرده است.

روابط تجاری کره جنوبی با چین در سال‌های اخیر،‌ رقابتی‌تر شده است چراکه پکن به رشد صنایع داخلی خود می‌پردازد که می‌تواند با واردات جایگزین شوند. محدودیت‌های صادراتی آمریکا بر نیمه‌رساناهای پیشرفته به چین نیز بر تجارت سئول با پکن تأثیر گذاشته است.