به گزارش اکوایران، یافته‌های دانشگاه شیکاگو نشان می‌دهد به لطف تلاش‌های دولت چین برای داشتن آسمانی پاک‌تر، شهروندان این کشور می‌توانند انتظار دوسال افزایش در میانگین عمر خود را داشته باشند.

به نوشته بلومبرگ، موسسه سیاست انرژی دانشگاه شیکاگو روز چهارشنبه اعلام کرد که چین توانسته است به دلیل موفقیت در سیاست‌های عمومی سختگیرانه‌تر در دهه منتهی به سال 2022، آلودگی هوا را تا 41 درصد کاهش دهد. «برنامه اقدام ملی کیفیت هوای» دولت این کشور پس از مه دود شدید در سال 2013 آغاز شد که هدف آن خودروهای کمتر در خیابان، کاهش ظرفیت فولاد و ممنوعیت نیروگاه‌های زغال سنگ در مناطق شهری اصلی بود.

سایر اقدامات شامل تشویق به پذیرش انرژی‌های تجدیدپذیر و حرکت از زغال سنگ به سمت گاز طبیعی بوده‌اند.

untitled

براساس این گزارش، چین 20 درصد از مشکلات سلامت جهانی مرتبط با کیفیت هوا را به خود اختصاص می‌دهد و سطح آلودگی در کشور همچنان 5.6 برابر بالاتر از دستورالعمل‌های سازمان بهداشت جهانی (WHO) است. به گفته دانشگاه شیکاگو، تنها استفاده از تنباکو تهدید بزرگ‌تری برای امید به زندگی است و در صورت هماهنگ شدن با هدف آلودگی سازمان بهداشت جهانی 2.3 سال دیگر به میانگین طول عمر مردم این کشور اضافه خواهد شد.

آخرین هدفگذاری دولت چین که در نوامبر 2023 معرفی شد، کاهش تا 10 درصدی مه دود از سطح 2020 تا پایان سال بعد در شهرهای اصلی است.

آلودگی هوا در نقاط مختلف جهان بسیار متفاوت است؛ به طوری‌که سبب می‌شود مردم هوایی را تنفس می‌کنند که نسبت به پاک‌ترین مناطق جهان شش برابر آلوده‌تر است. از این‌رو، امید به زندگی آنها به‌طور میانگین 2.7 درصد در مقایسه با افرادی که در پاک‌ترین نقاط زندگی می‌کنند پایین‌تر است.