به گزارش اکوایران، کازوو اوئدا، رئیس بانک مرکزی ژاپن، روز سه‌شنبه تأکید کرد که این بانک در صورت تحقق انتظارات اقتصادی و قیمتی، به افزایش نرخ بهره ادامه خواهد داد؛ اظهاراتی که باعث تقویت بیشتر ین شد. اوئدا این اظهارات را در سندی که به یک کمیته دولتی به ریاست نخست‌وزیر، فومیو کیشیدا(که در حال ترک سمت خود است) ارائه کرد.

به گزارش بلومبرگ، پس از انتشار این اظهارات، ین در مقابل دلار تقویت شد و به روند صعودی روزانه خود ادامه داد و در حدود ساعت 11:30 به وقت تهران به طور موقت به ۱۴۶.۰۴ رسید.

این اظهارات به بازار یادآوری کرد که به رغم فروپاشی بازارهای جهانی که تا حدی ناشی از افزایش نرخ بهره بانک مرکزی ژاپن در ماه جولای بود، اوئدا همچنان به افزایش هزینه‌های استقراض متعهد است، مشروط بر اینکه پیش‌بینی‌های بانک تحقق یابد.

حدود دو سوم از اقتصاددانانی که پس از افت بازارها در ماه گذشته مورد بررسی قرار گرفتند، همچنان پیش‌بینی می‌کنند که بانک مرکزی ژاپن تا پایان سال مجددا به افزایش نرخ بهره اقدام کند، با این که ۴۱درصد از پاسخ‌دهندگان ماه دسامبر را به‌عنوان محتمل‌ترین زمان برای این اقدام ذکر کرده‌اند.

واحد ژاپن شرکت سرمایه‌گذاری پاسیفیک انتظار دارد که بانک مرکزی در اوایل ژانویه سال آینده نرخ‌ها را افزایش دهد. این شرکت اعلام کرد که آماده است تا فعالانه در اوراق قرضه دولتی بسیار بلندمدت سرمایه‌گذاری کند زیرا بازدهی آن‌ها به سطوح جذاب‌تری افزایش می‌یابد.

در اظهارات روز سه‌شنبه، اوئدا بار دیگر تأکید کرد که محیط اقتصادی حتی پس از افزایش نرخ در ماه جولای همچنان مساعد باقی مانده است، به‌طوری که نرخ‌های واقعی به طور قابل توجهی منفی هستند. او گفت که نرخ‌های فعلی به طور محکم از فعالیت‌های اقتصادی حمایت می‌کنند.

موضع قاطع اوئدا در حالی است که عارف حسین، رئیس بخش درآمد ثابت در شرکت T. Rowe Price هشدار داده که ممکن است نوسانات بیشتری در بازار پیش رو باشد.

چهار عضو بخش خصوصی کمیته دولتی، از جمله ماساکازو توکورا، رئیس لابی تجاری Keidanren، نیز روز سه‌شنبه پیشنهادی ارائه کردند که در آن به لزوم مدیریت سیاست‌های کلان اقتصادی به طور پایدار اشاره شده و به آشفتگی‌های بازار در ماه گذشته استناد شده است.

این اعضا همچنین گفتند که بانک مرکزی ژاپن و دولت باید با همکاری و ارتباط نزدیک با بازار عمل کنند.