به گزارش اکوایران، کاهش نرخ‌های بهره ازسوی بانک‌های مرکزی بزرگ جهان در جریان است، بطوری که بانک مرکزی اروپا روز گذشته برای دومین بار در سال جاری نرخ بهره معیار خود را کاهش داد.

نیمی از 10 بانک مرکزی در بازارهای توسعه یافته جهان که از سوی رویترز دنبال می‌شوند اکنون سیاست تسهیل پولی را آغاز کرده‌اند و فدرال رزرو آمریکا نیز احتمالا هفته آینده به این گروه خواهد پیوست.

اما بانک‌های مرکزی مهم اکنون کجا قرار دارند و معامله گران چه انتظاری از آینده دارند؟

کاهش نرخ بهره بانک مرکزی اروپا برای دومین بار

بانک مرکزی اروپا روز گذشته برای دومین بار از ماه ژوئن نرخ بهره خود را کاهش داد. درحالی که شش بانک از 10 بانک مرکزی مهم جهان سیاست کاهش نرخ بهره خود را آغاز کرده‌اند.

سوئیس

بانک مرکزی سوئیس که اولین بانک مرکزی بود که در ماه مارس نرخ بهره خود را کاهش داد، مجددا در ماه ژوئن نرخ بهره را به 1.25 درصد کاهش داد، و سیگنال داده است که به کاهش نرخ بهره ادامه می‌دهد.

بازارهای آتی انتظار کاهش نرخ بهره سوئیس در بیست و ششم این ماه را دارند و با احتمال 28 درصد کاهش 0.5 درصدی را قطعی می‌دانند، چراکه تورم این کشور در ماه گذشته به 1.1 درصد رسیده است. توماس جردن، رئیس سابق این نهاد معتقد است که فرانک قوی‌تر، صادرات کشور را تهدید می‌کند.

کانادا

 بانک مرکزی کانادا نیز سومین کاهش نرخ بهره خود را در این ماه به 4.25 درصد انجام داد و یک کاهش 0.25 واحد درصدی دیگر نیز به طور کامل در ماه آینده قیمتگذاری شده است.

اقتصاد کانادا دچار کسادی است بطوری که رشد جمعیت قوی آن به افزایش نرخ بیکاری به 6.6 درصد کمک کرده است.

chart

سوئد

بانک مرکزی سوئد پس از اینکه با افزایش‌های پی در پی نرخ بهره، تورم را شکست و اقتصاد را تضعیف کرد کاهش نرخ بهره را در ماه می آغاز کرد و انتظار می‌رود در بیست و پنجم این ماه نرخ بهره را حداقل 0.25 درصد کاهش دهد.

نرخ بهره سوئد درحال حاضر 3.5 درصد است اما تورم سالانه به کمتر از هدف 2 درصدی آن افت کرده است.

منطقه یورو

بانک مرکزی اروپا باتوجه به کاهش تورم و بی رمق شدن اقتصاد، روز پنج شنبه مجددا نرخ‌های بهره را کاهش داد. این نهاد تقریبا هیچ سرنخی برای حرکت بعدی خود ارائه نکرد با اینحال سرمایه گذاران انتظار کاهش پایدار نرخ بهره در ماه‌های پیش‌رو را دارند.

بازارهای پول حدود 0.4 کاهش دیگر نرخ بهره را تا انتهای امسال قیمتگذاری کرده‌اند و احتمال 42 درصدی کاهش 0.25 درصد نرخ بهره در ماه اکتبر را می‌دهند.

بریتانیا

انتظار می‌رود بانک مرکزی انگلستان پس از اولین کاهش نرخ بهره خود در ماه گذشته، در جلسه این ماه خود نرخ بهره را ثابت نگه دارد.

چسبندگی تورم خدمات نشان می‌دهد که بانک مرکزی انگلستان آهسته‌تر از فدرال رزرو و بانک مرکزی اروپا نرخ بهره را کاهش خواهد داد. بازارها تنها یک کاهش 0.25 درصدی دیگر را در سال 2024 قیمتگذاری کرده است که احتمالا در ماه نوامبر خواهد بود.

نیوزلند

عرف تولید ناخالص داخلی و تورم فصلی به جای ماهانه در نیوزلند، بانک مرکزی و ناظرات بازار داخلی را گیج کرده است.

بانک مرکزی نیوزلند در ماه گذشته برای اولین‌بار نرخ بهره را به 5.25 درصد کاهش داد، و بازارها یک کاهش 0.25 درصدی دیگر را در ماه آینده پیش بینی می‌کنند.

ایالات متحده آمریکا

جلسه بعدی فدرال رزرو در هجدم همین ماه برگزار می‌شود و بازارها تحت تاثیر چشم انداز اولین کاهش نرخ بهره از سال 2020 قرار دارند.

پس از اینکه داده‌های منتشر شده روز چهارشنبه برخی چسبندگی‌ها در تورم بنیادین را نشان داد بازارهای پول بر این باورند که یک کاهش 0.25 درصدی در جلسه هفته آینده محتمل‌تر از کاهش 0.5 درصدی است.

معامله گران کاهش 1 درصدی نرخ بهره تا پایان سال را قیمتگذاری می‌کنند، درحالی که اقتصاددانان در نظرسنجی رویترز کاهش 0.75 واحد درصدی را پیش بینی می‌کنند.

نروژ

بانک مرکزی نروژ اما در ماه گذشته نرخ‌های بهره را در بالاترین حد 16 ساله خود روی 4.5 درصد حفظ کرد و اعلام کرد که کاهش نرخ‌های بهره احتمالا برای مدتی برای سرکوب تورم نیاز است که همچنان بالاتر از هدف 2 درصدی این بانک قرار دارد.

بازارها اولین کاهش نرخ بهره را در ماه دسامبر تقریبا بطور کامل قیمتگذاری کرده‌اند؛ به این معنا که چرخه کاهش نرخ بهره نروژ بسیار دیرتر از همتایانش آغاز خواهد شد.

استرالیا

بانک مرکزی استرالیا از نوامبر گذشته نرخ‌های بهره را روی 4.35 درصد حفظ کرده است و معتقد است تورم همچنان چسبنده است، گرچه داده‌ها نشان می‌دهد که اقتصاد کشور درحال ضعیف شدن است.

بازارها تا ماه دسامبر بیش از 50 درصد احتمال کاهش نرخ بهره را نمی‌دهند.

ژاپن

بانک مرکزی ژاپن اما یک استثناست، چراکه امسال نرخ بهره را دو بار افزایش داده است.

افزایش نرخ بهره بانک مرکزی ژاپن در ماه جولای بازارها را غافلگیر کرد و فروش سهام و افزایش ین را تشدید کرد. بانک مرکزی ژاپن اما اعلام کرده است با دقت عمل خواهد کرد تا اطمینان حاصل شود که نوسان بازارها به کسب‌وکارها آسیبی نمی‌رساند.

انتظار می‌رود نرخ بهره هفته آینده بدون تغییر روی 0.25 درصد باقی بماند. اما بازارها و اقتصاددانان افزایش دیگری را تا پایان سال پیش بینی می‌کنند.