به گزارش اکوایران، تورم اروپا در ماه گذشته با کاهش مواجه شد؛ به طوری که به شواهد مبنی بر فشارهای قیمتی به تدریج در حال حرکت به سمت هدف 2 درصدی اتحادیه اروپاست افزود.

بر اساس گزارشی از بلومبرگ، قیمت‌های مصرف‌کننده ماه گذشته (ژوئن) 2.5 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت که نشان‌دهنده روند کاهشی تورم اروپا نسبت به 2.6 درصد ماه گذشته است. با این وجود، تورم هسته که کالاهای با نوسان چون غذا و انرژی را در نظر نمی‌گیرد، روی 2.9 درصد ثابت ماند.

مقامات این اتحادیه پس از کاهش 0.25 واحد درصدی نرخ بهره در ماه گذشته بررسی می‌کنند که آیا تورم این بلوک 20 کشوری برای کاهش بیشتر در نرخ بهره به اندازه کافی کاهش یافته است یا خیر. در نشست سالانه بانک مرکزی اروپا که در سینترا در پرتغال برگزار می‌شود، کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی و فیلیپ لین، اقتصاددان ارشد اعلام کردند که هنوز شواهد قانع کننده‌ای مبنی بر اینکه خطر تورم رفع شده است در دست نیست.

لاگارد اعلام کرد که همچنان نااطمینانی‌هایی وجود دارد و جمع آوری داده‌های کافی برای اینکه مطمئن شویم که ریسک‌های تورم عبور کرده‌اند به زمان نیاز دارد.

این اظهارات آخرین نشانه‌ها برای این است که سیاستگذاران اروپایی این ماه نرخ‌های بهره را کاهش نخواهند داد و احتمالا تا ماه سپتامبر که پیش‌بینی‌های اقتصادی جدید در دسترس خواهد بود، صبر می‌کنند. انتظار بازارها یک تا دو مرحله کاهش دیگر در نرخ بهره در سال جاری است؛ سناریویی که اعضای شورای حاکم نیز آن را منطقی توصیف می‌کنند.

تورم اروپا

بازار کار قوی این منطقه به بانک مرکزی اروپا زمان کافی برای ارزیابی چشم‌انداز اقتصاد و تورم داده است. بیکاری اروپا با نرخ 6.4 درصد در کمترین میزان خود قرار دارد.

این قدرت بازار کار اما فشارهای دستمزدی را افزایش می‌دهد که همچنان برای بانک مرکزی اروپا نگران‌کننده است؛ به‌خصوص در بخش خدمات که هزینه‌های نیروی کار نسبت به بخش تولید تاثیر بیشتری بر قیمت‌های اعمال شده دارد.

فیلیپ لین، اقتصاددان ارشد بانک مرکزی اروپا اعلام کرد که این نهاد همچنان سوالاتی درباره بخش خدمات دارد و داده‌های ماه گذشته جواب‌های کافی برای آنها نداشتند. تورم خدمات در اتحادیه اروپا ماه گذشته روی 4.1 درصد ثابت ماند.

دو اقتصاددان بلومبرگ اکونومیکس بر این باورند که چسبندگی تورم بنیادین همچنان بانک مرکزی را برای کاهش نرخ بهره محتاط نگه می‌دارد و درباره ماه جولای هم بحثی وجود ندارد.

بانک مرکزی اروپا پیش‌بینی می‌کند که تورم تا پایان سال عمدتا بدون تغییر خواهد بود؛ چراکه اثرات پایه از آمارها خارج شده‌اند. انتظار آنها این است که تورم در سال آینده تحرکات معنادارتری به سمت هدف داشته باشد و در پایان 2025 به هدف برسد.

پیش‌بینی بلومبرگ اکونومیکس برای تورم اتحادیه اروپا با در نظر گرفتن آخرین داده‌ها در ماه جولای 2.3 درصد است.  

خانم لاگارد عصر روز گذشته در میزگردی که در نشست سالانه بانک مرکزی اروپا برگزار شده بود، اعلام کرد که این نهاد نیازی به رساندن تورم خدمات به 2 درصد ندارد؛ چراکه تورم کالاهای تولیدی اکنون کمتر از 2 درصد است و در نهایت تعادلی میان کالاها و خدمات ایجاد خواهد شد. با این حال، باید روشن شود که پشت این تورم چه چیزی نهفته است و چیزی که در واقع پشت آن است دستمزدهای بالاست.

استقبال پاول از داده‌های تورم

جروم پاول، رئیس فدرال رزرو نیز با حضور در نشست سالانه بانک مرکزی اروپا در برزیل اعلام کرد که تازه‌ترین داده‌ها گویای آن است که تورم به مسیر نزولی بازگشته است، ولی تاکید کرد که مقامات پیش از کاهش نرخ بهره به شواهد بیشتری نیاز دارند.

درحالی که پاول از هرگونه اطلاعات دقیق درباره زمان‌بندی اولین مرحله کاهش در نرخ بهره خودداری کرد، تایید کرد که فدرال رزرو «پیشرفت زیادی» در کاهش تورم داشته است، ولی او مایل است شاهد ادامه این پیشرفت باشد.

رئیس بانک مرکزی آمریکا اعلام کرد باتوجه به اینکه اقتصاد آمریکا و بازار کار قوی هستند، ما می‌توانیم صبر کنیم و اینکار را به درستی انجام دهیم و این کاری است که قصد انجام آن را داریم.

 پاول همچنین اعلام کرد که نگرانی اصلی او تعادل ظریف میان کاهش تورم و پرهیز از وخیم شدن شرایط بازار کار است.

پس از عدم پیشرفت بیشتر به سمت هدف بانک مرکزی در چند ماه اول سال 2024، داده‌های هفته گذشته تصویر امیدوارکننده‌تری را نشان داد. معیار ترجیحی فدرال رزرو برای نرخ تورم اساسی تنها 0.1 درصد در ماه می افزایش یافت که کمترین رشد در 6 ماه گذشته را نشان می‌دهد.

اما برخی از مقامات فدرال رزرو شروع به مطرح کردن بازار کار به عنوان یک نقطه نگرانی کرده‌اند. استخدام‌ها کاهش یافته است و نرخ بیکاری که با نرخ 4 درصد هنوز به لحاظ تاریخی پایین است، در ماه‌های اخیر افزایش یافته است.