به گزارش اکوایران، کاهش فعالیت همه جانبه در ماه گذشته، افت شتاب اقتصاد چین را به دنبال داشت؛ اتفاقی که رسیدن دولت به هدف رشد 5 درصدی را به خطر می‌اندازد.

براساس تازه‌ترین گزارش اداره آمار چین، داده‌های تولید کارخانه‌ای، مصرف و سرمایه گذاری همه با کاهش رشدی مواجه شدند که بیش از انتظارات اقتصاددانان است، درحالی که نرخ بیکاری این کشور نیز به بالاترین حد شش ماه گذشته صعود کرد.

این افت گسترده، چشم انداز رشد اقتصادی را در دومین اقتصاد بزرگ جهان تیره کرد و به درخواست‌ها برای واکنش سیاستی تهاجمی‌تر در شرایطی که تنها چند ماه تا پایان سال 2024 باقی مانده است دامن زد.

به گفته ریموند یونگ، اقتصاددان ارشد در گروه بانکداری استرالیا و نیوزلند، داده‌های ماه گذشته چین اساسا شانس دستیابی به هدف رشد اقتصادی 5 درصدی را غیرممکن می‌کند، مگر اینکه رهبری ارشد آن مایل به معرفی بسته محرک باشد.

کاهش قیمت مسکن با سرعتی کم سابقه

قیمت خانه‌ها نیز با بیشترین سرعت از سال 2014 کاهش یافته است، که نشان دهنده اعتماد ضعیفی است که بر تقاضا فشار وارد می‌کند و می‌تواند چین را به «مارپیچ کاهش تورم» سوق دهد. مجموعه‌ای از کاهش‌های نرخ بهره اثر اندکی روی تحریک وام‌گیری داشته است که نشان دهنده اعتماد ضعیف مصرف کنندگان و کسب‌وکارهاست.

به گفته لین سانگ، اقتصاددان ارشد در گروه خدمات مالی ING، باتوجه به اینکه درحال حاضر در پایان سه ماهه سوم سال هستیم سیاستگذاران زمان کمی برای معرفی اقداماتی برای تقویت اقتصاد دارند.

خطر فروافتادن به «دهه ازدست رفت» ژاپن

حتی پیش از انتشار این داده‌ها در روز شنبه، اکثر بانک‌های جهانی از جمله جی پی مورگان انتظار داشتند رشد تولید ناخالص داخلی چین کمتر از هدف 5 درصدی دولت اتفاق بیفتد. اقتصاددانان نیز از مقامات این کشور درخواست کرده‌اند تا برای جلوگیری از فروافتادن این کشور به رکودی مشابه «دهه ازدست رفته» ژاپن کاری انجام دهند.

کاهش شتاب قوی ترین بخش اقتصاد: تولید صنعتی 

یکی از نکات این داده‌های جدید آن است که حتی تاب آورترین بخش اقتصاد چین نیز قدرت خود را از دست داده است.

تولید صنعتی با سرعتی پایین‌تر از چیزی که اقتصاددانان انتظار داشتند رشد کرده است که چهارمین ماه از کاهش رشد آن محسوب می‌شود. مساله‌ای که نشان می‌دهد محرک اصلی اقتصاد چین در سال جاری درحال ازدست دادن قدرت است. چالش‌های بیشتری هم ممکن است در راه باشد چراکه تنش‌های تجاری میان چین و ایالات متحده و سایر شرکای مهم آن درباره مازاد ظرفیت تولید بالا گرفته است.

درحالی که سرمایه گذاری دولتی کاهش یافته است، شرایط در بخش خصوصی حتی بدتر بوده است. سرمایه گذاری خصوصی از ابتدای سال 0.2 درصد کاهش یافته است.

وعده احیای اقتصاد

اداره ملی آمار چین در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از انتشار داده‌ها، محیط خارجی چالش برانگیز و تقاضای ناکافی در داخل را تایید کرد. سخنگوی آن همچنین فارغ التحصیلان جدید کالج را دلیل افزایش نرخ بیکاری شهری در ماه گذشته معرفی کرد.

بانک مرکزی چین روز جمعه در بیانیه‌ای نادر اعلام کرد که مبارزه خود را با کاهش تورم افزایش می‌دهد و سیاست‌های بیشتری را برای احیای اقتصاد کشور آماده می‌کند.

روز قبل آن نیز، شی جین پینگ، رئیس جمهور این کشور از مقامات دولتی خواست تا سیاست‌های اقتصادی فعلی را برای رسیدن به اهداف اقتصادی و اجتماعی با جدیت اجرا کنند.

اقتصاددانان انتظار دارند که بانک مرکزی چین سیاست‌های پولی را در هفته‌های آینده تسهیل کند، از جمله با کاهش مقدار پول نقدی که وام دهندگان باید ذخیره کنند. بانک مرکزی همچنین ممکن است نرخ بهره وام‌های سیاستی را کاهش دهد تا هزینه‌های تامین مالی بانک‌ها را کاهش یابد.