به گزارش اکوایران، درحالی که سرمایه گذاران ارزیابی کردند که آیا فدرال رزرو در جلسه هفته آینده خود در کاهش نرخ‌های بهره تهاجمی‌تر عمل خواهد خواهد کرد یا خیر، سهام آمریکا روز جمعه افزایش یافت و طلا نیز به رکوردشکنی خود ادامه داد.

براساس گزارشی از رویترز، معاملات آتی مرتبط با نرخ بهره سیاستی فدرال رزرو اکنون نشان دهنده شانس 47 درصدی کاهش 0.5 درصدی نرخ بهره از سوی فدرال رزرو هستند، که نسبت به احتمال 28 درصدی در روز سه شنبه افزایش یافته است.

تقویت انتظارات از کاهش سریع‌تر نرخ بهره به رشد سهام، طلا و اوراق کمک کرد و سبب تضعیف دلار در بازارهای جهانی شد.

رشد شاخص‌های سهام آمریکا

هر سه شاخص مهم سهام ایالات متحده روز جمعه در سطح بالاتری بسته شد. بطوری که شاخص Dow Jones افزایش 0.72 درصدی، شاخص S&P 500 افزایش 0.54 درصدی و شاخص Nasdaq Composite افزایش 0.65 درصدی را ثبت کردند.

شاخص سهام جهانی MSCI نیز با رشد 0.61 درصدی همراه بود.

گمانه زنی میزان کاهش نرخ بهره فدرال رزرو

امیدها برای کاهش سریع‌تر نرخ بهره زمانی تقویت شد که بیل دالی، رئیس فدرال رزرو نیویورک در همایشی در سنگاپور اعلام کرد که «دلایل قوی برای کاهش 0.5 درصدی نرخ بهره وجود دارد».

با اینحال، تورم متوسط و سایر داده‌های اقتصادی اوایل این هفته نشان داد که فدرال رزرو ممکن است با کاهش آرام نرخ بهره آغاز کند.

به گفته داگلاس پورتر، اقتصاددان ارشد شرکت خدمات مالی BMO Capital Markets، درست است که بسیاری از چرخه‌های کاهش نرخ بهره با کاهش شدیدتری آغاز شده‌اند، اما معمولا در شرایط استرس بازار مالی، که S&P 500 تنها یک درصد با اوج خود فاصله دارد و ارزش خالص خانوارهای ایالات متحده در بالاترین رکورد است، کار دشواری است.

تضعیف دلار و کاهش بازده اوراق

سرمایه گذارانی که خود را برای کاهش نرخ بهره فد آماده می‌کنند ارزش دلار را پایین کشیدند، که حدود 1.0 درصد در مقابل ین ژاپن تضعیف شد، که پایین‌ترین ارزش آن در مقابل ین از 28 دسامبر است.

شاخص دلار به 101.00 رسید که کمترین سطح یک هفته‌ای آن است.

اوراق 10 ساله نیز افزایش یافت و بازده آن به 3.65886 درصد کاهش یافت. بازدهی اوراق دوساله، که از نزدیک انتظارات کاهش نرخ بهره را دنبال می‌کند، نیز به 3.5803 کاهش یافت.

طلا نیز با حدود 0.9 درصد افزایش به 2581 دلار در هر اونس رسید، بطوری که از سوی تضعیف دلار و چشم انداز کاهش نرخ بهره تقویت شد.