به گزارش اکوایران، اقتصاد آرژانتین به دنبال پیامدهای ناشی از سیاست «کاهش ارزش پول» و «ریاضت اقتصادی» رئیس جمهور،خاویر میلی با تشدید رکود مواجه شد.

براساس گزارشی از بلومبرگ، تولید ناخالص داخلی (GDP) این کشور در سه ماهه دوم سال، 1.7 درصد نسبت به سه ماهه قبل کاهش یافت، که مطابق با انتظارات تحلیلگران بود. اقتصاد این کشور در مقایسه با سال گذشته نیز 1.7 درصد کوچک‌تر شد. این سومین سه ماهه متوالی کاهش تولید ناخالص داخلی در آرژانتین است.

سرمایه گذاری سرمایه‌ای، هزینه‌های مصرف کننده و مخارج دولت همگی در بعد سه ماهه کاهش داشتند، درحالی که افزایش صادرات در طول فصل برداشت در آرژانتین بخشی از این کاهش را جبران کرد.

آرژانتین ششمین رکود خود را در طول 10 سال گذشته تجربه می‌کند. در کنار همه گیری کرونا، کاهش شدید رشد اقتصادی در سال جاری خود نمایی می‌کند، پس از اینکه خاویر میلی پس از رسیدن به ریاست جمهوری در آرژانتین، ارزش پزو را 54 درصد و مخارج دولت را بطور گسترده کاهش داد که منجر به فلج شدن چندین صنعت از جمله ساخت‌وساز و تولید کارخانه‌ای شد. با اینحال، میلی پس از اینکه در سخنرانی آغاز فعالیت رسمی خود به مردم اعلام کرد که «شوک درمانی» او رنج آور خواهد بود، هنوز هزینه سیاسی را متحمل نشده است.

توانایی میلی برای کاهش تورم و در عین حال احیای اقتصاد در نیمه دوم سال کلید موفقیت او در حفظ رتبه محبوبیت‌اش در حدود 50 درصد، با وجود وضعیت وخیم دومین اقتصاد آمریکای جنوبی است. او در سخنرانی یکشنبه گذشته خود تایید کرد که 46 میلیون شهروند آرژانتینی در فقر زندگی می‌کنند.

تورم سالانه آرژانتین از ماه آوریل امسال بطور مداوم درحال کاهش بوده است.

دولت او پیش بینی کرده است که تولید ناخالص داخلی امسال 3.8 درصد کاهش خواهد یافت اما در سال بعد به رشد 5 درصدی می‌رسد. با اینحال، اقتصاددانانی که در نظرسنجی بانک مرکزی آرژانتین شرکت کرده‌اند رشد اقتصادی 3.5 درصدی را برای سال آینده پیش‌بینی می‌‎کنند.