کاهش تعرفه واردات،‌ گام بعدی مبارزه با تورم

به گزارش اکوایران، آرژانتین در حال کاهش یک تعرفه‌ کلیدی مربوط به واردات با هدف کمتر کردن سرعت تورم است؛ چراکه خاویر میلی، رئیس‌جمهور این کشور، چالش‌های ایجاد تعادل در اهداف اقتصادی اغلب متضاد با یکدیگر را در نظر می‌گیرد.

به نوشته بلومبرگ، لوئیس کاپوتو، وزیر اقتصاد آرژانتین، اعلام کرده تعرفه موسوم به «پایس» (PAIS) که مربوط به واردات است را از 17/5 درصد به 7/5 درصد کاهش خواهد داد. دولت میلی در واقع به دنبال آغاز فعالیت در 10 دسامبر، عوارض واردات را افزایش داده بود تا بتواند درآمدهای فدرال را افزایش و کسری بودجه را کاهش دهد، اما تعرفه‌های بالاتر باعث افزایش هزینه‌های واردات شده است.

اولویت نخست میلی، کاهش تورم عنان‌گسیخته بود که پس از کاهش ارزش پول ملی این کشور در دسامبر گذشته، به نرخ ماهانه‌ی 26 درصدی رسید، اما پس از آن، شاخص قیمت‌های مصرف‌کننده یک روند نزولی در پیش داشته و تا ماه جولای به 4 درصد کاهش پیدا کرده است. با این حال، اقدامات ریاضتی رئیس‌جمهور آرژانتین برای رسیدن به تعادل مالی، مانند پایان دادن به یارانه برق و گاز خانگی و حمل‌ونقل عمومی، ریسک افزایش بیشتر قیمت‌ها را به همراه دارد.

کاهش تعرفه‌ واردات می‌تواند فشارهای قیمتی را کاهش دهد، چراکه میلی در مسیر کاهش یارانه‌ها قرار دارد تا هم بتواند تورم را کاهش دهد و هم کسری بودجه را به سطح کمتری برساند.

برآورده کردن وعده‌های انتخاباتی

رئیس‌جمهور آرژانتین همچنین در طول کمپین انتخاباتی خود وعده کاهش مالیات را داده بود و این اقدام به رأی‌دهندگان نشان می‌دهد که او پایبند وعده خود باقی مانده است.

به شکل گسترده‌تر، کاهش تعرفه واردات یک گام کوچک در تلاش‌های میلی برای عادی کردن اقتصاد آرژانتین محسوب می‌شود زیرا دولت او به دنبال یک توافق جدید با صندوق بین‌المللی پول است تا قرارداد فعلی به ارزش 44 میلیارد دلار را جایگزین کند. در حالیکه خاویر میلی کنترل ارزی بر پزو را حفظ کرده است، تا اینجای کار گفت‌وگوها درباره یک برنامه جدید به صورت مشخص پیشروی نداشته‌اند. مردم آرژانتین معتقدند پزو در حال حاضر بیش از حد ارزش‌گذاری شده است.  

در ماه جولای، دولت آرژانتین 4/3 تریلیون پزو (4/5 میلیارد دلار) از طریق تعرفه پایس درآمد کسب کرد که حدود 6 درصد از کل درآمدهای مالیاتی را تشکیل می‌دهد. این مالیات به غیر از واردات، بر طیف وسیعی از معاملات اعمال می‌شود.

خاویر میلی

با این حال، میلی و آرژانتین راه زیادی در پیش دارند. برای مثال، زمانی که مردم این کشور در بانک‌ها پزو را با دلار مبادله می‌کنند، مالیات پایس در سطح متفاوتی اعمال می‌شود.

این نرخ در حال حاضر تغییر نکرده است و محدودیت ماهیانه 200 دلاری که آرژانتینی‌ها می‌توانند پزو را با پول ملی آمریکا مبادله کنند نیز باقی مانده است زیرا خاویر میلی همچنان کنترل ارز را حفظ می‌کند.

وضعیت تورم آرژانتین

پس از آنکه خاویر میلی شوک‌درمانی اقتصادی خود را از طریق تعویق افزایش قیمت خدمات، به‌طور موقت متوقف کرد، سرعت رشد تورم ماهانه این کشور به پایین‌ترین سطح خود از اوایل سال 2022 رسیده است.

قیمت‌های مصرف‌کننده در ماه جولای، 4 درصد نسبت به ژوئن رشد داشت که همسو با پیش‌بینی رشد متوسط 4 درصدی اقتصاددانانی بود که در نظرسنجی بلومبرگ شرکت کردند. همچنین داده‌هایی که از سوی دولت آرژانتین منتشر شد، ‌نشان می‌دهد سرعت رشد تورم سالانه به 263/4 درصد کاهش پیدا کرده است.

دولت آرژانتین در ماه جولای افزایش هزینه‌های مربوط به مالیات‌های سوخت و خدمات را به تأخیر انداخت؛ اقدامی که به گفته جی‌پی مورگان چیس می‌توانست 1/2 درصد به تورم ماهانه اضافه کند. دولت این کشور همچنین قیمت‌ بلیت‌های اتوبوس و قطار را بدون تغییر باقی گذاشت؛ با این حال، قرار بود برنامه افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل و خدمات در آگوست از سر گرفته شود.

وزیر اقتصاد آرژانتین اعلام کرده: «برای کاهش تعرفه‌های انرژی هماهنگی ظریفی بین کاهش یارانه‌ها و تورم وجود دارد. [البته] اولویت کاهش تورم است.»

دولت خاویر میلی بارها از افزایش سرعت کاهش ارزش ماهانه 2 درصدی پزو خودداری کرده است، حتی با وجود اینکه نشانه‌های فزاینده‌ای مبنی بر اینکه این ارز بیش از حد ارزش‌گذاری شده، وجود دارد. این کاهش ارزش تدریجی برای کنترل تورم، همراه با حفظ مازاد بودجه، حیاتی است. ارقام پایین‌تر تورم یک پیروزی دیگر برای خاویر میلی در نظر گرفته می‌شود.