به گزارش اکوایران، سهام اروپایی و معاملات آتی در آمریکا امروز با افزایش روبرو شد، چراکه معرفی محرک‌های اقتصادی از سوی چین که با هدف تقویت رشد اقتصادی صورت گرفت اشتهای سرمایه‌گذاران برای دارایی‌های پرریسک را افزایش داد.

شاخص Stoxx Europe 600 حدود 0.7 درصد رشد کرد، که در راس آن بخش‌هایی چون معدن داران، سازندگان کالاهای لوکس و خودروسازان قرار دارند که با چین مرتبط هستند. نفت خام برنت نیز به 75 دلار در هر بشکه رسید و قیمت‌های سنگ آهن افزایش یافت، بطوری که سهام Rio Tinto Plc و BHP Group Ltd رشد کرد. معاملات آتی سهام آمریکا نیز افزایش یافت، درحالی که اوراق افت کرد.

احساسات ریسک با معرفی «بسته گسترده محرک پولی چین» در روز سه شنبه تقویت شد که شامل کاهش ذخایر الزامی بانک‌ها و حداقل 800 میلیارد یوان (معادل 114 میلیارد دلار) حمایت نقدی از سهام بود.

درحالی که اخبار محر‌ک‌های پولی از سوی پکن به کاهش تیرگی ناشی از داده‌های اقتصادی ضعیف اروپا کمک کرد، تحلیلگران گلدمن ساکس هشدار دادند که کاهش رشد این منطقه همچنان یک ریسک مهم برای سهام است.

مایکل اسنید، تحلیلگر BNP Paribas به تلویزیون بلومبرگ گفته است برای اینکه محرک‌های اقتصادی چین به اروپا کمک کند زمان نیاز است، و اخبار مربوط به معرفی محرک‌ها در چین احتمالا برای از بین بردن ریسک‌های نزولی در اقتصاد اروپا کافی نیست.

خودروسازان آلمانی در پی انتشار اخبار معرفی محرک‌های پولی با رشد سهام مواجه شدند بطوری کهMercedes-Benz  BMW AG و Volkswagen همگی بیش از 2 درصد رشد کردند. کلمنس فوست، رئیس موسسه IFO نیز به تلویزیون بلومبرگ گفته است شرکت‌های آلمانی در بازار خودروهای برقی چین با ضعف ساختاری مواجه هستند و به روشنی مشخص نیست که آنها از تقویت اقتصاد چین سود می‌برند یا خیر.

در چین نیز معرفی سیاست‌های ضربتی سبب شد شاخص سهام این کشور بهترین روز خود را از جولای 2020 ثبت کند. همین مساله به رشد یک درصدی شاخص MSCI از سهام بازارهای نوظهور کمک کرد.

این اقدامات شامل کاهش یک نرخ بهره کوتاه مدت مهم و برنامه‌هایی برای کاهش میزان پولی که بانک‌ها باید به عنوان ذخایر نگه‌داری کنند و همچنین قدم‌های دیگری از جمله بسته‌ای برای تقویت بازار مسکن مشکل‌دار کشور است.

قیمت‌های نفت نیز به دنبال اخبار معرفی اقدامات حمایتی چین و همچنین بالارفتن تنش‌ها در خاورمیانه به دنبال حملات اسرائیل به اهداف حزب الله در لبنان افزایش پیدا کرد. و قیمت طلا نیز رکورد جدید 2640.11 دلار در هر اونس را ثبت کرد.

این اقدامات از سوی بانک مرکزی چین درحالی اعلام می‌شود که برخی از مقامات فدرال رزرو روز دوشنبه در را برای کاهش نرخ بهره بزرگ‌تر دیگری باز گذاشتند.

معامله گران بازار روی سه کاهش 0.25 درصدی نرخ بهره تا پایان سال جاری قیمتگذاری کرده‌اند که نشان می‌دهد حداقل یک کاهش نرخ بهره بزرگ دیگر در راه است. سرمایه گذاران اکنون در انتظار داده‌های شاخص تورم ترجیحی فدرال رزرو و هزینه‌های شخصی آمریکا در اواخر این هفته برای بدست آوردن سرنخ‌های بیشتر درباره میزان کاهش‌های آتی نرخ بهره هستند.