به گزارش اکوایران، براساس تازه‌ترین گزارش سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه (OECD)، اقتصاد جهان درحال رسیدن به پایداری جدیدی است که به بانک‌های مرکزی اجازه می‌دهد با احتیاط به سیاست کاهش نرخ‌های بهره ادامه دهند.

به گفته OECD، رشد اقتصادی جهان در ماه‌های اخیر تاب آوری خود را حفظ کرده است، تورم به کاهش خود ادامه داده است و شاخص‌ها نشان دهنده تداوم شتاب در خدمات است.

این نهاد جهانی تنها تغییرات کوچکی در چشم‌انداز خود برای بیشتر کشورها نسبت به گزارش قبلی در ماه می اعمال کرده است و پیش‌بینی خود برای تولید جهانی در سال جاری را نیز با اندکی افزایش (0.1 واحد درصد) به 3.2 درصد رسانده است. و همین نرخ رشد را نیز برای سال آینده انتظار دارد. به گفته OECD، افزایش‌های قیمتی تا پایان سال 2025 در بیشتر کشورهای G20 به هدف خواهد رسید.

براساس این گزارش، اقتصاد جهانی با رشد پایدار یا روبه بهبود و تورم درحال تعدیل، با چشم‌انداز نسبتا خوشایندی روبروست.

 

رشد اقتصاد جهان

به‌روزرسانی OECD پیامی اطمینان بخش دارد از اینکه مقامات پولی جهان توانسته‌اند از دام «رکود» یا «مارپیچ قیمت‌ها» اجتناب کنند. ولی این نهاد همچنین هشدار داده است بانک‌های مرکزی باید به داده‌ها وابسته باشند و رویکردی محتاطانه داشته باشند و نرخ‌های بهره را با سرعتی کمتر نسبت افزایش آنها در سال‌های 2022 و 2023 کاهش دهند.

سیاستگذاران تاکنون رویکردی مشابه را در پیش گرفته‌اند، بطوری که فدرال رزرو آمریکا تنها کشوری در گروه هفت است که نرخ بهره خود را 0.5 واحد درصد کاهش داده است درحالی که بانک مرکزی اروپا، بانک مرکزی انگلستان و بانک مرکزی کانادا همگی با کاهش‌های 0.25 درصدی پیش رفته‌اند. در این میان، بانک مرکزی ژاپن در مسیر افزایش نرخ‌های بهره قرار دارد.

OECD همچنین هشدار داده است که ریسک‌های بزرگی همچنان اقتصاد جهان را تهدید می‌کنند. که شامل تنش‌های ژئوپلتیک و تجاری، بازارهای کاری ضعیف و اختلال در کاهش تورم است که می‌تواند بازارهای مالی را با آشفتگی مواجه کند.

پیش‌بینی رشد اقتصادی آمریکا برای امسال روی 2.6 درصد بدون تغییر بوده است، درحالی که برای سال آینده (2025) از 1.8 به 1.6 درصد کاهش یافته است. برای منطقه یورو نیز همین تعدیل انجام شده است بطوری که چشم انداز رشد تولید ناخالص داخلی برای امسال و سال آینده به ترتیب به 0.7 و 1.3 درصد رسیده است.