به گزارش اکوایران، ترکیه برای کمک به کاهش کسری بودجه خود حداقل مالیات 10 درصدی را برای شرکت‌ها از ابتدای سال آینده میلادی اعمال خواهد کرد.

براساس حکمی که از سوی وزارت خزانه داری و دارایی ترکیه که در روز شنبه منتشر شد حداقل نرخ مالیات بر درآمد شرکت‌ها قبل از کسورات و معافیت‌ها حداقل 10 درصد خواهد بود.

تغییرات در مالیات شرکت‌ها قدمی به سمت یکپارچگی مالی و بخشی از تغییرات سیاستی از سوی وزیر دارایی و خزانه‌داری ترکیه، مهمت شیمشک است که پس از انتخابات سال گذشته این کشور این سمت را برعهده دارد. سرمایه گذاران این اقدامات مالی را کلید حمایت از سیاست پولی این کشور در مبارزه با تورم می‌دانند.

آقای شیمشک از زمان گرفتن سکان وزارت دارایی ترکیه تاکید داشته است که قوانین مالیات باید ساده سازی شوند و مقیاس کسورات و معافیت‌ها نیز باید کاهش یابد.

دولت ترکیه پیش بینی خود از کسری بودجه را برای سال آینده از 3.4 به 3.1 درصد تولید ناخالص داخلی کاهش داده است. و برای سال جاری نیز انتظار آن کسری بودجه معادل 4.9 درصد تولید ناخالص داخلی است.

برخی از نکات برجسته کدهای مالیاتی جدید به شرح زیر هستند:

-نرخ مالیات بر درآمد پروژه های ساخته شده بر مبنای مدل مدل های ساخت-بهره برداری-واگذاری و شراکت خصوصی-دولتی، 30 درصد خواهد بود.

-معافیت های مالیاتی شرکت ها برای صندوق ها مشروط به تقسیم حداقل 50 درصد درآمد املاک و مستغلات به عنوان سود سهام است. 

-معافیت مالیاتی بر فروش املاک و مستغلات شرکت‌ها حذف شد.