به گزارش اکوایران، جریان‌های سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی عربستان سعودی در نیمه نخست سال 2024 راکد شد و نشان داد که این کشور همچنان برای جذب سرمایه به منظور حمایت از برنامه گسترده تحول اقتصادی خود با چالش مواجه است.

به نوشته بلومبرگ، طبق داده‌های منتشر شده در روز دوشنبه (9 مهر) توسط اداره کل آمار عربستان، جریان‌های ورودی سرمایه‌ در شش ماه نخست 2024 میلادی به 9/7 میلیارد دلار رسید. این مقدار کمی بیشتر از سال قبل است، یعنی زمانی که عربستان بدترین نیمه اول سال خود از سال 2020 را تجربه کرده بود. با این حال، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در سه‌ماهه دوم نسبت به سه‌ماهه نخست با رشد 14/5 درصدی همراه شد و به 5/2 میلیارد دلار رسید.

نمودار 1

روند سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در عربستان از سه‌ماهه نخست 2022 تاکنون

عربستان در تلاش است تا امسال جریان‌های ورودی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی را به 29 میلیارد دلار برساند، زیرا محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، به دنبال سرمایه بیشتر در جهت پیشبرد برنامه چند تریلیون دلاری خود برای تنوع بخشیدن به اقتصاد است. برای رسیدن به این هدف، این کشور اکنون نیاز دارد میزان جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی را در نیمه دوم 2024 به شکل قابل توجهی افزایش دهد.

ریاض نتوانسته به هدف خود برای جذب سرمایه برسد، زیرا سرمایه‌گذاری‌های عمده و معاملات خارج از فضای انرژی در سال‌های اخیر با کندی انجام شده است. این کشور امیدوار است تا سال 2030 میلادی به 100 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در هر سال برسد که تقریبا سه برابر بیشتر از بزرگ‌ترین دستاوردهای تاریخی عربستان در این زمینه است. جریان‌های ورودی از سال 2017 تا 2022 به طور متوسط ​​سالانه بیش از 17 میلیارد دلار بوده است.

کپیتال اکونومیکس اخیرا در یک گزارش تحقیقی نوشت: «یکی از موانع اصلی تنوع بخشیدن به اقتصاد، چالش عربستان برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی است.»

این گزارش موانع قابل توجه ورود شرکت‌ها به بازارهای عربستان و نگرانی‌های ماندگار در مورد ریسک شهرت را به عنوان چالش‌های کلیدی برجسته کرده است.

نیاز به تأمین مالی هر روز بیشتر می‌شود، آن هم در زمان قیمت‌های پایین نفت که باعث کسری بودجه عربستان شده است. این کشور قصد دارد پروژه‌های بزرگ چشم‌انداز 2030 را به دلیل محدودیت‌های بودجه، اولویت‌بندی مجدد کند.

ریاض یکی از بزرگ‌ترین منتشرکنندگان اوراق قرضه دولتی در بازارهای نوظهور در سال جاری بوده است. بانک‌های محلی و صندوق ثروت ملی عربستان نیز به سرمایه‌گذاران اوراق قرضه متکی بوده‌اند، در حالیکه شرکت آرامکو، غول نفتی که سود تقسیمی قابل توجهی به دولت پرداخت می‌کند، هفته گذشته 3 میلیارد دلار اوراق قرضه فروخت.

البته اخیرا فعالیت‌های زیادی وجود داشته که ممکن است منجر به افزایش جریان‌های ورودی سرمایه‌گذاری خارجی شود. شرکت مشاوره PJT Partners در حال برنامه‌ریزی برای افزایش تعداد کارکنان خود در عربستان است، آدام نیومن به گسترش شرکت املاک خود با پروژه‌های جدید در این کشور می‌پردازد و Aster DM Healthcare، مستقر در امارات متحده عربی، به دنبال خرید دارایی تا 250 میلیون دلار در عربستان است.

برای تشویق ورود سرمایه بیشتر از خارج، عربستان سعودی اخیرا اصلاحاتی در قوانین سرمایه‌گذاری خود انجام داده است. قوانین جدید که قرار است در سال 2025 اجرایی شوند، قصد دارند بروکراسی را کاهش دهند و انجام تجارت برای سرمایه‌گذاران خارجی در داخل کشور را آسان‌تر کنند.

کپیتال اکونومیکس این به‌روزرسانی در قوانین را یک «تغییردهنده بازی» بالقوه در جذب سرمایه‌گذاری خارجی بیشتر خواند. با این حال، این شرکت گفت: «سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی ضعیف همچنان یک مشکل است.»