به گزارش اکوایران، جروم پاول، رئیس فدرال رزرو اعلام کرد که بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را «طی زمان» کاهش خواهد داد، درحالی که تاکید کرد که اقتصاد درکل در شرایط باثباتی قرار دارد.

او همچنین تصریح کرد که تورم به سمت هدف 2 درصدی بانک مرکزی در حرکت است و اضافه کرد وضعیت اقتصادی شرایط را برای ادامه کاهش فشارهای تورمی آماده خواهد کرد.

آقای پاول روز دوشنبه طی سخنرانی در جلسه سالانه انجمن ملی اقتصاد کسب‌وکار اعلام کرد که با نگاه به آینده، درصورتی که اقتصاد بطور کلی همانطور که انتظار می‌رود پیش رود، نرخ بهره سیاستی نیز در طول زمان به سمت نرخ خنثی حرکت می‌کند. ولی ما در مسیر تعیین شده‌ای قرار نداریم، و سیاستگذاران جلسه به جلسه براساس داده‌های اقتصادی درباره نرخ بهره تصمیم گیری خواهند کرد.

نرخ بهره خنثی، نرخ بهره‌ای که نه رشد اقتصادی را تحریک و نه آن را کاهش می‌دهد. نرخ بهره معیار فعلی فدرال رزرو که توسط مقامات آخرین بار 4.75 تا 5 درصد تعیین شد همچنان عمدتا به عنوان محدود کننده رشد اقتصادی شناخته می‌شود.

اظهارات امروز آقای پاول همچنان مساله رویکرد سیاستگذاران درباره اندازه و سرعت کاهش نرخ بهره را باز گذاشت که برای سرمایه گذاران بسیار اهمیت دارد.

بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره معیار خود را تا 0.5 واحد درصد اوایل این ماه کاهش داد که اولین کاهش نرخ بهره از سال 2020 محسوب می‌شود و بزرگتر از حالت عادی بود. مقامات این کاهش بزرگ را اقدامی با هدف حمایت از بازار کار در برابر تضعیف بیشتر توصیف کردند.

آقای پاول در سخنرانی خود بازار کار را قوی توصیف کرد، با اینحال تصریح کرد که بازار کار در طول سال گذشته به روشنی سرد شده است: اعتقاد ما این نیست برای رسیدن به تورم 2 درصد باید شاهد سرد شدن بیشتر در بازار کار باشیم.

تورم آمریکا در ماه های اخیر روبه کاهش بوده است و داده‌های دولتی هفته گذشته نیز آن را تایید کرد، چراکه نشان داد شاخص ترجیحی فدرال رزرو ماه گذشته افزایش اندکی داشته است. این مساله به مقامات اعتماد بیشتری داد از اینکه تورم به سمت هدف آنها حرکت می‌کند و به آنها اجازه داد تا تمرکز بیشتری روی حمایت از بازار داشته باشند.

به گفته آقای پاول، کاهش تورم همه جانبه بوده است، و داده‌های اخیر نیز پیشرفت به سمت بازگشت پایدار به سمت تورم 2 درصد را نشان داده است: هدف ما در این مدت بازگرداندن پایداری قیمت‌ها بدون افزایش شدید در نرخ بیکاری بوده است، که اغلب با تلاش‌ها برای کاهش تورم همراه بوده است. درحالی که این کار کامل نشده است، ما پیشرفت خوبی به سمت آن نتیجه داشته‌ایم.

براساس میانگین پیش‌بینی‌ها، مقامات فدرال رزرو 0.5 واحد درصد دیگر کاهش نرخ بهره را تا پایان سال و یک درصد دیگر در سال آینده را در جلسه قبل خود پیش بینی کردند.

اما بازارهای آتی نشان میدهد سرمایه گذاران انتظار دارند که فدرال رزرو امسال 0.75 واحد درصد دیگر نرخ بهره را کاهش دهد، که نشان دهنده یک کاهش بزرگ دیگر در ماه نوامبر یا دسامبر است.

تعداد انگشت شماری از مقامات فدرال رزرو درها را برای چنین اقدامی باز گذاشته‌اند و گفته‌اند هرگونه نشانه‌ای از تضعیف جدی در بازار کار می تواند کاهش بزرگ دیگری در نرخ بهره را تضمین کند.