به گزارش اکوایران، جروم پاول - رئیس فدرال رزرو - در جمع قانون‌گذاران آمریکا این موضوع را تکرار کرد که بانک مرکزی ایالات متحده عجله‌ای برای کاهش نرخ بهره ندارد و این سیاست تا زمانی که پیروزی قطعی بر تورم اعلام نشود، ادامه خواهد داشت.

براساس گزارش بلومبرگ، جروم پاول در سخنرانی روز چهارشنبه (16 اسفند) در کنگره آمریکا اعلام کرد احتمالا مناسب خواهد بود که در بازه‌ای از سال جاری میلادی، فرآیند کاهش نرخ بهره را آغاز کنیم. با این حال، رئیس فدرال رزرو گفت که این بانک هنوز آماده این فرآیند نیست.

این اظهارات آقای پاول تداعی‌کننده پیغام مدوام از سوی تمام اعضای فدرال رزرو در هفته‌های اخیر است: «اقتصاد و بازار کار آمریکا قوی باقی مانده‌اند»؛ پیامی که نشان می‌دهد سیاست‌گذاران فدرال رزرو پیش از آغاز کاهش نرخ بهره منتظر نشانه‌های بیشتری هستند که نرخ تورم در حال بازگشت به سوی هدف 2 درصدی است.

مقامات فدرال رزرو در دوره‌های پایانی یک جنگ سخت برای مهار تورم هستند. پس از آنکه این بانک از مارس 2022 فرآیند افزایش نرخ بهره را آغاز کرد و این نرخ را بیش از 5 درصد افزایش داد، از ماه جولای تاکنون و در بحبوحه فشارها برای کاهش نرخ بهره، این نرخ ثابت باقی مانده است.

مقامات بانک مرکزی آمریکا اکنون با این موضوع دست‌وپنجه نرم می‌کنند که چه زمانی و به چه میزانی باید نرخ بهره را کاهش دهند. اگر نرخ بهره زودتر از حد معمول کاهش یابد، این خطر وجود دارد فعالیت اقتصادی که باعث شده نرخ تورم بالای 2 درصد قرار بگیرد، بار دیگر افزایش پیدا کند. نرخ 2 درصدی به عنوان یک نرخ مناسب برای یک اقتصاد سالم در نظر گرفته می‌شود. از سوی دیگر، اگر هزینه‌های استقراض طی مدت بسیار طولانی در سطح بالایی قرار داشته باشد، ریسک ورود اقتصاد به رکود وجود دارد.

جروم پاول در سخرانی خود همچنین گفت: «ما باور داریم در این چرخه افزایشی، نرخ بهره احتمالا در بالاترین سطح خود قرار دارد. اگر اقتصاد به‌طور گسترده به روند مورد انتظار وارد شود، احتمالا مناسب خواهد بود که در مقطعی از سال جاری میلادی شروع به کاهش نرخ بهره کنیم. اما چشم‌انداز اقتصادی نامشخص است و در حال حاضر، تضمینی برای پیشروی دائمی به سمت هدف تورم 2 درصدی وجود ندارد.»

در 12 ماهه منتهی به ژانویه، نرخ تورم آمریکا به 2/4 درصد رسید که کمتر از تورم 7/1 درصدی ژوئن 2022 است. با این حال، فشارهای قیمتی از ماه دسامبر افزایش پیدا کرده و یک معیار اساسی که اغلب توسط پاول ذکر می‌شود - قیمت خدمات به غیر از هزینه‌های سرپناه و انرژی - همچنان بالاتر از روند قبل از همه‌گیری کووید-19 است.

نمودار 1