جروم پاول رئیس فدرال رزرو با فعالان وال استریت بر سر آن که نرخ بهره در سال ۲۰۲۳ چقدر باید بالا بماند دچار اختلاف نظر شده‌اند.

پس از سریع ترین افزایش نرخ بهره از سال ۱۹۸۰، به نظر می‌رسد بانک مرکزی آماده است در روز چهارشنبه پس از چهار افزایش متوالی ۷۵ صدم درصدی نرخ بهره را نیم درصد افزایش دهد.

بنابر اظهار نظر اقتصاددانان در بلومبرگ، حرکت نرخ بهره که به طور گسترده توسط مقامات فدرال رزرو پرچم گذاری شده است نرخ‌ها را تا محدوده ۴.۲۵ تا ۴.۵ درصدی افزایش خواهد داد که بالاترین سطح از سال ۲۰۰۷ است. اقتصاد دانان بلومبرگ می‌گویند بررسی نرخ ها نشان می‌دهد که بازار باید شاهد یک افزایش نیم درصدی دیگر نیز باشد و پس از آن تمام سال ۲۰۲۳ را در همان محدوده، نرخ بهره ثابت بماند.

بازارهای مالی در افق کوتاه مدت با این رویکرد موافق هستند ولی پیش بینی بلندمدت آن‌ها متفاوت است و انتظار دارند در اواخر سال آینده نرخ‌های بهره کاهش پیدا کند. دلیل این تضاد آن است که سرمایه گذاران تصور می‌کنند فشار تورمی زودتر از پیش بینی فدرال رزرو کاهش پیدا کند ولی فدرال رزرو نگران است تورم پس از مدتی کاهش ثابت شود و ثابت بماند. همچنین برخی احتمالات از افزایش بیکاری به نگرانی بزرگ برای فدرال رزرو تبدیل شده است.

نشست این هفته فدرال رزرو فرصت مناسبی برای پاول است تا به نظرات مقامات توجه کند زیرا آنها انتظار دارند که نرخ‌ها تا شکست تورم بالا بمانند مثل زمانی که او در سخنرانی ۳۰ نوامبر تأکید کرد که سیاست‌ها برای مدتی محدود کننده خواهد ماند.

IMG_20221212_114113_330

در طول پنج چرخه گذشته که تورم با ثبات‌تر بود میانگین نگهداری نرخ بهره در اوج برای کاهش تورم یازده ماه بوده است.

کونراد دکوآدروس مشاور اقتصادی در شرکت مسؤلیت محدود برین کپیتال اعلام کرد که فدرال رزرو این پیام را مخابره کرده که نرخ بهره احتمالا برای مدتی در اوج باقی خواهد ماند و چون این بخش از پیام را بازار به طور مداوم دریافت نکرده برآوردها از میزان تورم بسیار خوش بینانه شده است.

 تقابل نظرات فدرال رزرو و سرمایه گذاران منجر به ایجاد دو دیدگاه متمایز در اقتصاد پس از همه گیری شده است.‌ دیدگاه بازارها پیش بینی می‌کند که یک بانک مرکزی معتبر به سرعت نرخ بهره را در مسیر هدف دو درصدی خود قرار خواهد داد که احتمالا همراه با یک رکود خفیف خواهد بود.

منحنی بازدهی که توسط شکاف بین بازدهی ۲ و ده ساله خزانه داری اندازه گیری می‌شود سیگنال رکود اقتصادی را منعکس می‌کند.

IMG_20221212_114101_078

اسکات تیل استراتژیست ارشد درآمد ثابت شرکت خدمات مالی بلک راک می‌گوید که سرمایه گذاران در یک چرخه عادی قیمت گذاری می کنند در حالی که یک دیدگاه رقیب مدعی است که اختلالات و محدودیت‌های عرضه برای مدت‌ها به عنوان یک نیروی تورم‌زا باقی خواهد ماند زیرا مشکلات عرضه برای ماه‌ها یا شاید سال‌ها بر واردات تراشه‌ها و چیپ‌ها، نیروی کار، نفت و سایر کالاها اثر خواهد گذاشت، به همین دلیل بانک مرکزی نسبت به پیشروی‌های موقتی احتمالی تورم که ناشی از ظهور مشکلات جدید در کنترل تورم است با احتیاط عمل می‌کند.

تیل می گوید رقابت استراتژیک تورم‌زاست به همین دلیل انتظار نوسانات تورمی در اقتصاد وجود دارد.

معامله گران بازار پول پیش بینی می‌کنند که نرخ وجوه در دوره می تا ژوئن (یازدهم اردیبهشت تا نهم تیر) به کمتر از ۵ درصد کاهش یابد. مسیر پیش بینی که برای نرخ های فدرال رزرو انجام شده نشان دهنده اعلام پیروزی سریع بر تورمی است که هم اکنون سه برابر محدوده هدف دو درصدی است‌.

 نه تنها زمان شروع کاهش بلکه پیش بینی معامله گران بازار پول برای پایان کاهش نرخ بهره نیز فراتر از واقعیت‌های تاریخی است، بر اساس داده‌های بلومبرگ از قراردادهای آتی پیش بینی می شود فدرال رزرو کاهش نرخ بهره را در اواسط سال ۲۰۲۵ متوقف کند.

مقامات فدرال رزرو به طور کامل کاهش سریع تورم را رد نکرده‌اند. جان ویلیامز رئیس فدرال رزرو نیویورک گفت که انتظار دارد تورم در سال آینده به نصف کاهش پیدا کند و به حدوده ۳ تا ۳.۵ درصد برسد.

تورم قیمت کالاها شروع به کاهش کرده و کاهش نرخ‌های اجاره خانه‌ها و آپارتمان‌ها منجر به کاهش هزینه‌های گزارش شده برای سرپناه شده است. تورم خدمات که تورم منهای قیمت انرژی و سرپناه می‌باشد همانطور که پاول در سخنرانی اخیرش آن را برجسته کرد در ماه اکتبر کاهش پیدا کرده است.

سرمایه گذاران نیز نسبت به فشارهای تورمی بسیار خوشبین هستند و پیش بینی می‌کنند که قیمت‌های مصرف کننده در سال آینده به شدت کاهش پیدا کند.

ویلیامز اعلام کرده با وجود کاهش تورم در سال آتی انتظار کاهش نرخ وام معیار در سال آتی را ندارد.