پس از سخنرانی جروم پاول رئیس فدرال رزرو، شاخص اس اند پی ۵۰۰ (S & P 500) بازار سهام در دو روز متوالی  ۴ درصد افزایش یافت،  افزایش ۹.۱ درصدی این شاخص در ماه جولای رکورد بهترین عملکرد از نوامبر ۲۰۲۰ را برای این شاخص ثبت کرده است. واکنش مثبت بازار به این بخش سخنان پاول صورت گرفت که او گفت سیاست گذاران بانک مرکزی با توجه به شرایط اقتصادی در جلسات آتی، احتمالا در ماه‌های آینده سرعت افزایش نرخ بهره را کاهش دهند.

به نظر می‌رسد بازارها تصور کرده‌اند که فدرال رزرو به اوج جنگ طلبی خود رسیده و احتمالا  نرخ‌ها را زودتر از حد انتظار کاهش خواهد داد. به همین دلیل بازارها رشد کردند زیرا معامله گران انتظارات خود را نسبت به سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو تعدیل کردند. با تعدیل پیش بینی‌ها از کاهش رشد نرخ بهره، بازدهی اوراق قرضه ده سال آمریکا تا سطح ۲.۶۵ درصد کاهش یافته است. نرخ بازدهی اوراق خزانه داری در ماه ژوئن تا سطح ۳.۴۶ درصد رشد داشته است. 

گفته می‌شود سیاست‌های انقباضی برای کاهش تورم با رشد بازار سهام در تضاد است. ربکا پترسون مدیر استراتژی سرمایه گذاری در بریج واتر به بلومبرگ گفته است که سرمایه گذاران باید مراقب اوراق قرضه و سهام خود باشند زیرا تورم همچنان به عنوان یک تهدید وجود دارد و بحران رکود هم در حال ظهور است.  پترسون می‌گوید فدرال رزرو همزمان با افزایش نرخ بهره متعهد به کاهش ترازنامه خود نیز هست و کاهش بازدهی اوراق قرضه با کاهش ترازنامه فدرال رزرو در تضاد است.

 پیش بینی می‌شود تولید ناخالص داخلی آمریکا حدود ۲ تا ۳ درصد کاهش پیدا کند که  این شرایط با رشد بازار سهام همخوانی ندارد.

سارا کتر، مدیر اجرایی مدیریت سرمایه گذاری کاوس وی، می‌گوید دلار تقویت شده و ارز سایر کشورها مانند یورو در مقابل دلار تضعیف شده‌اند، این مسئله می‌تواند تقاضا در بعضی سهام اروپا را تحریک کند. 

تورم آمریکا در چهل سال گذشته بی‌سابقه بوده است. در دهه ۱۹۸۰، پل ولکر رییس فدرال رزرو بود با اعمال سیاست‌های انقباضی شدید تورم را کاهشی کرد. با توجه به آنکه برخی از تحلیلگران شرایط اقتصادی حال حاضر را با دهه ۱۹۸۰ مقایسه می‌کنند انتظار رشد قابل توجه شاخص دلار را برای آینده پیش بینی می‌کنند. زیرا شاخص دلار در زمان پل ولکر تا ۱۶۰ پیشروی کرده است اگر این  مسئله اتفاق بیفتد بازار سهام آمریکا توانایی رشد نخواهد داشت. 

ولکر در سال ۱۹۸۰ نرخ بهره پایه را به بالاترین مقدار خود در تاریخ رساند تا به تورم دو رقمی اقتصاد آمریکا پایان دهد. ولکر برای حمله به تورم ۱۰ درصدی سالانه ایالات متحده  در حرکتی شجاعانه در مارس 1980 نرخ صندوق فدرال را  از ۲۵/ ۱۰ درصد به ۲۰ درصد رساند  بعد در ماه ژوئن او برای مدت کوتاهی نرخ را پایین آورد؛ اما زمانی که تورم دوباره بازگشت ولکر مقدار نرخ بهره را در ماه دسامبر به ۲۰ درصد افزایش داد و تا ماه می ‌۱۹۸۱ مقدار آن را بالای ۱۶ درصد نگه داشت.

در دوره کنونی هم نرخ تورم افزایش یافته و در آخرین آمار از مرز 9 درصد نیز کرده است.بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا از چندی پیش سیاست افزایش نرخ بهره را در پیش گرفته این نهاد روز چهارشنبه ۲۷ ژوئیه (پنجم مرداد) چهارمین افزایش متوالی نرخ بهره را برای مقابله با تورم اعلام کرد. سیاستی که در تهاجمی‌ترین حالت خود در سه دهه اخیر  به حساب می‌آید. نرخ بهره پایه برای دومین بار متوالی سه چهارم واحد (۰.۷۵ درصد) افزایش یافت. با این افزایش نرخ بهره در محدوده بین ۲.۲۵ تا ۲.۵۰ درصد قرار می‌گیرد که بالاترین سطح از سال ۲۰۱۸ است.