به گزارش اکوایران، دلار آمریکا روز دوشنبه افزایش یافت و بیتکوین نیز به بالاترین حد خود در طول سه ماه گذشته رسید، چراکه افزایش در بازده اوراق آمریکا و نزدیک شدن انتخابات ریاست جمهوری این کشور بر بازار اثر گذاشتند.

تغییرات ارزی هفته گذشته تحت تاثیر کاهش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی اروپا و داده‌های قوی از اقتصاد آمریکا قرار داشت، که انتظارات از سرعت کاهش نرخ بهره آمریکا را کاهش داد، به‌خصوص در صورتی که دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شود.

شاخص دلار، که ارزش آن را در مقابل سایر ارزهای رقیب می‌سنجد، با 0.17 درصد افزایش به 103.63 رسید.

این درحالی است که روز جمعه پس از اینکه چین جزئیاتی بیشتری از بسته محرک خود اعلام کرد شاخص دلار به دنبال افزایش اشتیاق برای ریسک، 0.3 درصد کاهش یافت، با اینحال 0.55 درصد افزایش را در هفته گذشته ثبت کرد.

واگرایی رشد اقتصادی و نرخ‌های بهره 

به گفته اریک نلسون، تحلیلگر کلان ولز فارگو، بخش بزرگی از قدرت گرفتن دلار مربوط به نرخ‌های بهره و رشد نسبی بوده است. داده‌های نسبتا قوی از اقتصاد آمریکا منتشر شده است که با گزارش بازار کار در اوایل این ماه شروع شد؛ داده‌های خرده فروشی هفته گذشته خوب بودند و تولید ناخالص داخلی نیز احتمالا رشد خوبی را در سه ماهه سوم سال نشان خواهد داد. از سوی دیگر، اروپا عملکرد خوبی نداشته است و بانک مرکزی درحال کاهش نرخ بهره بوده است بنابراین نرخ‌های بهره واگرا شده‌اند.

تقویت دلار و بیتکوین با افزایش احتمال پیروزی ترامپ

به گفته تحلیلگران، نتایج نظرسنجی‌ها مبنی بر اینکه احتمال پیروزی دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا در انتخابات قوت گرفته است نیز به دلار کمک کرده است چراکه تعرفه‌ها و سیاست‌های مالیاتی پیشنهادی او احتمالا نرخ بهره آمریکا را بالا نگه می‌دارد و به شرکای تجاری آمریکا آسیب می‌زند.

بیتکوین نیز به دنبال انتظارات مبنی بر تسهیل مقررات مربوط به آن در دولت احتمالی آقای ترامپ تقویت شد. این درحالی است که آخرین بار پس از رسیدن به 69487 دلار که بالاترین قیمت از اواخر جولای بود، با 0.1 درصد کاهش به 68333 دلار رسید.

کاهش ین

ین ژاپن نیز با 0.24 درصد کاهش به 149.89 رسید، درحالی که هفته گذشته برای اولین بار از اوایل آگوست به سطح 150 رسیده بود.

به گفته کریس وستون، رئیس تحقیقات در کارگزاری آنلاین پپراستون، روشن‌ترین راه برای توصیف تعرفه‌های ترامپ خرید دلار در مقابل یورو، فرانک سوئیس و پزوی مکزیک است. به گفته او، معامله گران باید تصمیم بگیرند که آیا اکنون زمان درستی برای شروع معاملات انتخاباتی با اطمینان بیشتر است یا خیر.

هفته گذشته، ین ژاپن 0.3 درصد و یورو 0.6 درصد کاهش یافتند و پوند انگلستان ثابت ماند. پزوی مکزیک نیز 0.3 درصد کاهش یافت.

یورو در طول سه هفته بیش از 3 درصد کاهش داشته است بطوری که از میانگین متحرک 200 روزه خود افت کرده است.

افزایش شکاف بازده اوراق 

اسپرد بین بازده اوراق 10 ساله آمریکا و آلمان به حدود 189 واحد پایه (1.89 درصد) رسیده است، چراکه بازده اوراق آمریکا در هفته‌های اخیر افزایش داشته است درحالی که بازده اوراق آلمان با کاهش مواجه بوده است.

داده‌های روز دوشنبه نیز نشان داد که قیمت‌های تولیدکننده آلمان (PPI) در ماه گذشته بیش از انتظارات کاهش یافته و 1.4 درصد نسبت به سال قبل افت کرده است.

بازدهی اوراق در انگلستان نیز این ماه با کاهش تورم و انتظارات از اینکه وزارت دارایی بودجه دوستدار اوراق را معرفی خواهد کرد برخلاف پوند حرکت کرد.

اسپرد بین بازده اوراق آمریکا و انگلستان از 24 واحد به نفع پوند، به 3 واحد منفی رسیده است.

بدون هیچ رویداد اقتصادی مهمی در این هفته، تمرکز بازار بر درآمد شرکت‌ها و انتخابات ایالات متحده خواهد بود.