به گزارش اکوایران، گروه گلدمن ساکس اعلام کرد اگر دونالد ترامپ و جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری ماه آینده آمریکا پیروز شوند و تعرفه‌های بالای جهانی به همراه کاهش شدید مالیات‌های داخلی را کلید بزنند، یورو ممکن است تا 10 درصد در برابر دلار افت داشته باشد.

به نوشته بلومبرگ، این بانک آمریکایی باور دارد عملکرد بسیار خوب اقتصاد آمریکا به همراه نرخ‌های بهره نسبتا بالا، دلار را قوی نگه خواهند داشت. گلدمن ساکس همچنین این ریسک را می‌بیند که قدرت دلار در صورتی که نتیجه انتخابات ایالات متحده باعث اجرای تعرفه‌های بسیار بالاتر شود، حتی بسیار بیشتر از پیش‌بینی‌ها ادامه پیدا کند. این بانک گفت در این سناریو ارزش یوآن با افت 12 درصدی همراه می‌شود.

سرمایه‌گذاران پیش از انتخابات 5 نوامبر آمریکا به قرار دادن سرمایه‌های خود در دلار آمریکا مشغول شده‌اند. این اطمینان ناشی از گزارش‌های درآمد قوی آمریکا و گمانه‌زنی‌های فزاینده‌ای است که نشان‌ می‌دهند فدرال رزرو با سختگیری کمتری به کاهش نرخ‌های بهره اقدام خواهد کرد.

در حالیکه سناریوی اصلی گلدمن همچنان بر بازیابی یورو و یوآن از سطوح فعلی خود تا پایان سال 2024 استوار است، این بانک می‌گوید که افت ارزش این دو ارز را نمی‌تواند رد کرد و این مسئله به نتیجه انتخابات آمریکا بستگی دارد.

مایکل کیهیل، تحلیل‌گر ارز در گلدمن لندن، معتقد است: «انتخابات پیش‌روی آمریکا می‌تواند این تصویر بزرگ را به چند روش تغییر دهد، اما ما همچنان فکر می‌کنیم که ریسک‌های پیرامون نتایج متفاوت به سوی قدرت گرفتن بیشتر دلار متمایل می‌شود.»

او گفت: «این موضوع عمدتا به دلیل احتمال وضع تعرفه‌های بسیار بالاتر است و اینگونه محدودیت‌ها شرایط نسبی تجارت را تغییر می‌دهد و منجر به سیاست‌های متفاوتی می‌شود که به نفع دلار است.

نمودار 1

تعرفه‌های ترامپ می‌تواند ارزش هر یورو را به کمتر از 1 دلار کاهش دهد

در حالیکه این رقابت نزدیک باقی مانده است، استراتژیست‌ها باور دارند که پیروزی ترامپ و افتادن کنترل کنگره به دست جمهوری‌خواهان باعث قدرت گرفتن دلار می‌شود، چراکه ترامپ تهدید کرده تعرفه‌هایی علیه چین، مکزیک و دیگر کشورها اعمال کند؛ اقدامی که احتمالا باعث رشد تورم می‌شود و نرخ‌های بهره را در سطوح بالا نگه می‌دارد.

سطوح مختلف تعرفه‌ها بر واردات مختلف جهانی منجر به پیامدهای سیاست پولی متفاوت برای آمریکا و اروپا می‌شود که می‌تواند ارزش یورو را تا حدود 3 درصد کاهش دهد و این ارز را از سطح فعلی 1/08 دلار به 1/05 دلار برساند.

چشم‌انداز یورو

کیهیل اعلام کرده اگر واشنگتن به اعمال تعرفه 20 درصدی بر چین و تعرفه 10 درصدی بر کشورهای دیگر اقدام کند، یورو ممکن است تا نزدیک به 10 درصد کاهش پیدا کند.

طبق این سناریو، یورو می‌تواند حتی از برابری با دلار نیز بیشتر کاهش پیدا کند و به 0/97 دلار برسد؛ سطحی که آخرین‌بار در اواخر 2022 دیده شد. اما برای اکنون، گلدمن به این پیش‌بینی خود پایبند است که یورو سال 2024 میلادی را با سطح 1/10 دلار به پایان می‌رساند و در یک بازه 12 ماهه نیز به 1/15 دلار خواهد رسید.

یورو

تعرفه‌های مختلف بر محصولات چین می‌تواند هر یوآن را به سطح 7/4 دلار برساند که طبق داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط بلومبرگ، ضعیف‌ترین سطح آن از سال 2010 خواهد بود.

گلدمن ساکس اعلام کرده یک بررسی از سیاست تجاری رئیس‌جمهور پیشین آمریکا بین سال‌های 2018 تا 2019 نشان می‌دهد به ازای هر 10 میلیارد دلار درآمد تعرفه‌ای ضمنی، پول ملی چین در برابر دلار 0/7 درصد افت کرده است.  

در یک سناریو که طبق‌ آن ترامپ تعرفه‌های 60 درصدی را بر واردات از چین اعمال کند، هر دلار ممکن است به 8 یوآن برسد.

نمودار 2

ریسک تعرفه‌ای ترامپ برای پول ملی چین

برآوردهای کیهیل حتی از قوی‌ترین پیش‌بینی‌ که گفته هر دلار تا پایان سال 2025 میلادی به 7/25 خواهد رسید، فراتر رفته است اما او گفته که بعید است که سیاست‌گذاران این راه را ادامه دهند.

از سوی دیگر، گلدمن ساکس احتمال وقوع ریسک‌هایی برای دلار را پیش‌بینی کرده است، آن هم در صورتی که محرک‌های مالی چین یک تأثیر بزرگ‌تر از انتظارِ اقتصاددانان بر متوازن کردن دوباره رشد جهانی داشته باشد.

مجموعه اقدامات چین باعث یک رشد تاریخی بازار سهام این کشور شد و بانک‌هایی از جمله گلدمن ساکس را بر آن داشت تا پیش‌بینی‌های خود را برای رشد دومین اقتصاد بزرگ جهان ارتقا دهند. اما تردید در مورد اینکه آیا مقامات مایل به استفاده از قدرت مالی بیشتر برای چرخاندن اقتصاد و بازارها به یک روند مثبت هستند، افزایش یافته است.