دستورالعمل تعیین سقف قیمتی برای نفت روسیه، با تمرکز بر اسناد بخش خصوصی که از آن می‌توان برای انطباق این برنامه استفاده کرد صادر شد. این دستورالعمل که توسط دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا صادر شده است شرکت‌های خصوصی را موظف می‌کند گواهینامه‌ای که نشان دهد نفت روسیه به قیمت تعیین شده توسط آمریکا و گروه جی ۷ به فروش رسیده را تهیه کنند. هدف این دستورالعمل راهنمایی شرکت‌های بیمه و مالی است تا تجارت بین‌الملل راحت‌تر شود.

سقف قیمتی قرار است از تاریخ پنجم دسامبر (چهاردهم آذر) برای نفت خام و از پنجم فوریه (شانزدهم بهمن) برای فرآورده‌های نفتی، در راستای ممنوعیت اتحادیه اروپا برای خدمات مرتبط با با نفت دریایی و محصولات پالایشی اعمال شود. غرب در این تصمیم یک پله از موضع قبلی خود عقب نشینی کرده و به دنبال حفظ سهم نفت روسیه در بازار است.

به گزارش بلومبرگ اوفک (دفتر کنترل دارایی های خارجی) در بیانیه ای اعلام کرده که این برنامه مبتنی بر فرآیند نگهداری سوابق و گواهی است و نشان می‌دهد نفت در سقف قیمت یا کمتر از آن خریداری شده است.

 بازیگرانی که به طور مداوم به اطلاعات قیمت دسترسی‌ دارند باید اسنادی داشته باشند که نشان دهد نفت روسیه را در سقف قیمت تعیین شده یا کمتر از سقف خریداری کرده‌اند و در صورت نیاز منتشر کنند‌.

اگر شرکتی به طور مداوم و مستقیم دسترسی به اطلاعات ندارد باید آن را در خواست کند و یا به دست بیاورد خریدار نیز در گواهی‌های مشترک متعهد می‌شود که نفت روسیه را بالاتر از سقف تعیین شده خریداری نکند.

اوفک گفت این فرآیند نگهداری سوابق و گواهی موجب جلب اعتماد ارائه دهندگان خدمات در برابر نقض تحریم‌ها خواهد شد.

در این بیانیه هشدار داده شده است شرکت‌های ارائه دهنده خدمات، مراقب نقض سقف قیمت، عدم تمایل به ارائه اطلاعات قیمت و شرایط پرداخت غیر معمول باشند زیرا نشانه‌هایی از دستکاری اسناد حمل و نقل است.

والی آدیمو‌ معاون وزیر خزانه داری آمریکا به بلومبرگ اعلام کرده که این اقدام برای کاهش درآمدهای روسیه انجام شده تا با حفظ سهم بازار این کشور مانع از رشد قیمت شود، خزانه داری آمریکا انتظار دارد با این اقدام توانایی روسیه در تامین مالی جنگ کاهش پیدا کند و کشورهای خریدار نفت روسیه نیز قدرت چانه زنی بیشتری پیدا خواهند کرد.

 در حالی که تعدادی از شرکت های انرژی اروپا از این طرح حمایت کردند ولی گروهی از تحلیلگران معتقدند این طرح بیشتر به نفع چین و هند است چون قدرت چانه زنی آن‌ها را افزایش می‌دهد.

این طرح مشکلات حمل ونقل نفت کش‌ها و خدمات بیمه و مالی حاصل از تحریم را برای خریداران از بین می‌برد به همین دلیل انتظار می‌رود سایر خریداران را با خود همراه کند ولی مزایای این طرح تقاضا برای نفت روسیه افزایش خواهد داد که می‌تواند جایگزین خریداران اروپایی شود.

آمریکا به همراه کشورهای گروه ۷ به دنبال وضع محدودیت و سخت‌تر کردن شرایط برای کشورهایی است که از محدودیت سقف قیمت پیروی نکنند.


همچنین بخوانید؛ 

بلومبرگ؛ پاتک پوتین به تصمیمات گروه هفت