بلومبرگ در گزارشی به بخش املاک چین اشاره و بیان کرده است که برخی تصور می کنند که دومین اقتصاد بزرگ جهان، احتمالا بدترین رکود مسکن را پشت سر گذاشته است.

این احتمال وجود دارد که سهام املاک در هنگ کنگ مقداری بهبود پیدا کنند زیرا تنظیم کننده های مالی در چین به بزرگترین بانک های دولتی این کشور اعلام کرده اند که حداقل ۸۵ میلیارد دلار برای بخش آسیب دیده املاک تامین مالی کنند.

بلومبرگ نیوز اعلام کرده که بانک خلق چین و کمیسیون تنظیم مقررات بانکی و بیمه چین به شش بانک بزرگ این کشور تکلیف کرده تا هربانک حداقل ۱۰۰ میلیارد یوان (۱۴ میلیارد دلار) به توسعه دهندگان املاک از طریق پرداخت وام یا بازخرید اوراق قرضه کمک و حمایت کند.

این حرکت جزء آخرین اقدامات سریالی برای توقف رکود بخش مسکن در چین است. دومین اقتصاد بزرگ جهان بیش از یک سال است که از رکود در بخش املاک رنج می برد و پس از ورشکستگی تعداد زیادی از سازندگان املاک و مشکلاتی که برای خریداران به وجود آمده دولت به دنبال بهبود شرایط بخش مسکن است. سیاست گذاران چینی قبلا ایالت های محلی را تشویق کرده اند تا محدودیت های خرید مسکن را کاهش دهند و از وام دهندگان خواسته اند تا نیاز های مالی سازندگان مسکن را برآورده کنند.

جودی ژانگ از تحلیلگران سیتی گروپ در یادداشتی اعلام کرده است که ما معتقدیم اقدامات اخیر لیست طولانی اقدامات تسهیل کننده دولت در بخش املاک را سنگین تر می کند و نشان می دهد که احتمالا بدترین زمان رکود در بخش مسکن پشت سر گذاشته شده است.

بازارهای سهام چین به خاطر تعطیلات، متوقف هستند و تحرک در سهام مربوط به بخش مسکن مانند شرکت کانتری گاردن هلدینگ، شرکت چین وانکه و یوژو گروپ هلدینگ قابل مشاهده نیست تا اثر اقدامات بر بازار سهام بررسی شود.

سیتی گروپ مطرح کرده که این اقدام برای وام دهندگان نیز مثبت است زیرا نگرانی آن ها از ریسک های اعتباری را کاهش می‌دهد. ژانگ بعید می داند که بانک های بزرگ مجبور به پرداخت وام به مشکل سازترین توسعه دهندگان بخش مسکن شوند.

در میان سایر اقدامات، چین از مشوق های مالیاتی کم سابقه برای خریداران مسکن در روز جمعه رونمایی کرد و بانک مرکزی نرخ بهره وام مسکن را برای خانه اولی ها کاهش داد.

‌بر اساس اخبار منتشر شده در هفته‌های اخیر درخواست حمایت از سازندگان املاک توسط کنگره افزایش پیدا کرده است. استیون لیونگ، مدیر اجرایی شرکت مسولیت محدود یوب کی هیان اعلام کرده که سیاست های مربوط به بازار املاک می تواند به قضاوت در مورد زمان پایان یافتن بحران مسکن کمک کند و پرداخت وام جریان نقدی سازندگان مسکن را بهبود می بخشد.

 این خبرها ممکن است نگرانی ها در بازار مسکن را کاهش دهد و می تواند در کوتاه مدت انتظارات نسبت به این بخش را ترمیم کند ولی در بلندمدت همه چیز به اعتماد خریدار بستگی خواهد داشت.