به گزارش اکوایران، امروز یکشنبه 24 ماه مهر کلیات لایحه افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان لشکری و کشوری در مجلس تصویب شد، اما این لایحه برای بررسی بیشتر جزئیات به کمیسیون برنامه و بودجه ارجاع شد. 

لایحه افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان لشکری و کشوری در صحن مجلس مخالفان و موافقان بسیاری داشت. مخالفان این لایحه نمایندگانی از جمله لطف الله سیاهکلی و الیاس نادران بودند. 

دلایل مخالفت با لایحه افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان 

سیاهکلی درباره علت مخالفت خود با لایحه افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان لشکری و کشوری در مجلس گفته، مخالفت من با این لایحه به دلیل نقص‌های آن می‌باشد که باید برطرف شوند، اما اصل موضوع مورد تایید است. قرار بود دولت لایحه همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری را ارائه کند، اما چنین اتفاقی صورت نگرفت.

نماینده مردم قزوین و آبیک و البرز در مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه این لایحه نمی تواند مشکلات موجود را برطرف کند، گفت: یکی دیگر از موضوعات و مشکلات این لایحه عدم رعایت عدالت در پرداخت‌هاست، به طور مثال اعضای هیات‌های علمی از کمترین رشد حقوق برخوردار هستند، قرار نیست در بودجه که در آن به کمترین درآمدها توجه داریم، جایگاه های علمی، افراد متخصص و پیشران ها را دچار مشکل کنیم.

وی با اشاره به اینکه نگاه عدالت محور در این لایحه رعایت نشده، بیان کرد: تفاوت پرداخت ها بین کارکنان دولتی، نیمه دولتی و حقوق بگیران فعلی بسیار زیاد است و مشکلات زیادی را در زمینه افزایش بهره وری و کاهش انگیزه ایجاد می کند.

نماینده مجلس یازدهم با بیان اینکه در لایحه بودجه سال جاری قرار بود با حذف ارز 4200 تومانی و با افزایش درآمدهای دولت، قدرت خرید مردم نیز افزایش یابد، تصریح کرد: لایحه مذکور پاسخگوی نیازها نیست و تورم ایجاد شده با اینگونه افزایش های اندک راه به جایی نمی برد. باید سقف تعیین شده برای پرداخت حقوق ها در لایحه بودجه سال جاری در این لایحه نیز مدنظر قرار بگیرد.

الیاس نادران نیز در ادامه مخالفت با کلیات لایحه دوفوریتی متناسب سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری گفت: زمان بررسی لایحه بودجه 1401 قرار بود بعد از یکسان سازی نرخ ارز، قیمت کالاهای اساسی از شهریور 1400 افزایش پیدا نکند، یارانه نقدی پرداخت نشود و کالابرگ الکترونیکی به مردم پرداخت و پایه پولی و حجم نقدینگی کشور نیز افزایشی نداشته باشد. متاسفانه در مراکز تصمیم گیری خارج از مجلس این مصوبه ملغی شد و اکنون شاهد آثار تورمی آن در کشور هستیم.

نادران تاکید کرده که در لایحه پیش رو، اقشار خاصی مورد حمایت قرار گرفته اند و اما عامه مردم محروم شده اند و در این لایحه کارگران مشمول تامین اجتماعی، بیکاران، زنان سرپرست خانوار، افرادی که مورد حمایت های اجتماعی قرار نمی گیرند، به چه شکلی دیده شده اند؟

وی با اشاره به اینکه با این مصوبه موج جدیدی از افزایش قیمت ها ایجاد می شود و سنگ بنایی می گذاریم که مجبور می شویم در ابتدای سال 1402 مجدداً همه حقوق، دستمزد، بازنشستگی و مستمری را حداقل 20 درصد افزایش دهیم، ادامه داده، آیا این محاسبه شده است که بودجه سال آینده چندصد میلیارد تومان از این جهت بار مالی ایجاد می کند.

مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با حضور در جلسه علنی مجلس در خصوص لایحه دو فوریتی متناسب سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان لشگری و کشوری گفته، انتظار می‌رود مجلس شورای اسلامی جلسه غیر علنی تشکیل داده تا در خصوص منابع و مصارف موجود توضیحاتی را خدمت نمایندگان ارائه کند و در جریان قرار بگیرد که دولت چگونه کشور را اداره می‌کند؟ اکنون سررسید بدهی‌های گذشته فرا رسیده و بالغ بر ۱۵۰ هزار میلیارد سررسید اوراق است. در خصوص این جزئیات توضیحاتی را به نمایندگان ارائه خواهیم کرد. از نمایندگان خواهش می‌کنیم تحت هیچ عنوانی سقف پیش بینی شده از سوی دولت را افزایش ندهند. این مبلغ در اختیار مجلس است و هر طور که می‌خواهد در خصوص آن تصمیم گیری کنند اما نباید سقف دولت افزایش یابد. بر اساس آنچه که نوشته شده بین ۲۰ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان سقف بالا رفته است. ما انتظار داریم این باز گردد و اصلاحات انجام شده در آن صورت گیرد.

در ادامه حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه نیز بیان کرده، در لایحه ای که دولت ارائه داده بود این طور آمد که رقم 900 هزار تومان به بازنشستگان و یک میلیون تومان به کارمندان شاغل اضافه شود و پیش‌بینی دولت در منابع نیز به ما تا امروز اعلام نشده بود. 

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه تصریح کرد: توضیحی که آقای میرکاظمی ارائه داد مبنی بر وجود ابهام و ایراد بود که تأکید شد از طریق بند (ی) قانون بودجه این ابهام برطرف شود در نتیجه کمیسیون بودجه مصوب کرد به میزانی که دولت کمک کرده سقف افزایش پیدا کند و فقط 3 هزار میلیارد تومان اختلاف نظر در خصوص کمیته امداد (ره) و ایثارگران وجود دارد که مجلس می‌تواند این موضوع را بپذیرد یا نپذیرد.

افزایش 900 هزار تومانی حقوق بازنشستگان 

محمدمهدی مفتح، سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با اکوایران درباره لایحه افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان لشکری و کشوری گفت: امروز کلیات لایحه در مجلس رای آورد و برای بررسی بیشتر به کمیسیون برنامه و بودجه ارجاع داده شد. 

سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: از آنجایی که این لایحه توسط دولت پیشنهاد شده منابع مالی برای افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان لشکری و کشوری مشخص شده و نیازی نیست منابع مالی توسط مجلس مشخص شود. 

او درباره زمان اجرای لایحه افزایش حقوق گفت: این لایحه از اول مهر اجرایی خواهد شد که پس از نهایی شدن در کمیسیون برنامه و بودجه، تایید مجلس و ابلاغ آن توسط دولت اجرا می شود. 

مفتح افزود: این لایحه با لایحه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تفاوت دارد و همسان‌سازی جدا از این افزایش حقوق است و براساس پیشنهاد اولیه حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری 900 هزار تومان افزایش یابد. 

قرار است فردا نیز لایحه افزایش حقوق در کمیسیون برنامه و بودجه بررسی شود که نتیجه نهایی در این زمینه روز سه‌شنبه در صحن علنی مجلس اعلام می‌شود.