تورمی که خیال رام شدن ندارد سیاست گذاران اروپایی را وادار به تشدید سیاست های انقباضی کرده است، قیمت نفت در واکنش به کاهش سطح عرضه اوپک پلاس در برابر افزایش مقاومت می‌کند و پیروزی عمران خان در انتخابات میان دوره ای پاکستان نگرانی‌ها را از پیروزی فردی که از قانون اطاعت نمی‌کند افزایش داده است.

مقام لتونی دلیل موضع جنگ طلبی در سیاست های پولی را تداوم تورم بالا با وجود رکود مطرح کرد، این مقام رسمی افزود که نرخ بهره در این ماه 75 صدم درصد و برای آخرین جلسه سال در ماه دسامبر(دهم آذرماه تا دهم دی ماه)  نیم یا سه چهارم واحد دیگر افزایش خواهد یافت.

کازاکس توضیح داد که نیازی برای مکث در سیاست های انقباضی ECB وجود ندارد و پس از آن سیاست های انقباضی می تواند با سرعت کم تری رشد کند.

پیر وونش رئیس بانک مرکزی بلژیک گفت که در حال حاضر تورم پنج برابر هدف دو درصدی خودش است به همین دلیل در این شرایط نرخ بهره 3 درصدی غیر منطقی نخواهد بود. همکار هلندی او کلاوس نات نیز اعلام کرد که رشد نرخ بهره در بالای نرخ بهره خنثی ادامه خواهد داشت.

کازاکس در ادامه توضیح میدهد که از ابزارهای پولی در یک جهت باید استفاده کند و منحنی بازدهی با کاهش دارایی و ترازنامه بانک مرکزی کنترل شود. بر اساس پیش بینی صندوق بین المللی پول بحران رکود در نیمه دوم سال 2022 گریبان گیر اروپا خواهد بود، او اضافه کرد یافتن شوک های منفی  بسیار راحت تر از ریسک های مثبت است، ریسک های موجود به وضوح تورم را صعودی و رشد اقتصادی را نزولی می کند.

IMG_20221017_111107_222

تعدیل انتظارات افزایشی در بازار نفت

نفت در هفته گذشته کاهشی شد و معاملات آتی وست تگزاس اینترمیدیت  با کاهش 4 درصدی در روز جمعه بالای 86 دلار بسته شد. چشم انداز رکودی اقتصاد جهانی و سیاست کوید صفر چین تهدید کننده تقاضای نفت است. واندانا هاری بنیانگذار واندا اینسایتس  اعلام کرده که شتاب صعودی بازار نفت ممکن است دوام نیاورد.

چشم انداز رکود اقتصادی چین، سیاست های تهاجمی بانک های مرکزی جهان برای کنترل تورم و تقویت دلار بر میزان تقاضای نفت تاثیر منفی گذاشته، به همین دلیل کاهش سطح اوپک پلاس ممکن است منجر به شتاب افزایشی در قیمت نفت نشود.

آژانس بین المللی انرژی درباره اقدام اوپک پلاس هشدار داد که ممکن است اقتصاد جهانی را دچار رکود کند. جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا نیز گفته است که به خاطر این اقدام اوپک پلاس به رهبری عربستان، آمریکا در ارتباط با این کشور تجدید نظر خواهد کرد و یکی از این اقدامات احتمالا تجدید رویکرد آمریکا  در کمک های امنیتی به این کشور است.

هرچند قیمت نفت در روز دوشنبه کمی رشد کرده است ولی اسپرد نفت که تفاوت دو قراداد در نزدیک ترین حالت ممکن است در روز دوشنبه به 1.50 دلار در هر بشکه رسید که کمتر از 1.83 دلار هفته قبل است، این موضوع نشان میدهد که انتظارات افزایشی بازار نفت تعدیل شده است.

آیا آشوب و بلوا به پیروزی می رسد؟

عمران خان نخست وزیر برکنار شده پاکستان در انتخابات میان دوره ای شش کرسی از هشت کرسی را به دست آورد و یک قدم به انتخابات زود هنگام که مطالبه او از دولت شش ماهه شهباز شریف است نزدیک شد. با تصاحب این پیروزی برای قهرمان سابق کریکت پاکستان، تنها دو کرسی نصیب ائتلاف حزب حاکم شد. این پیروزی نشان می دهد که رای دهندگان در کشور 220 میلیونی پاکستان از او حمایت می کنند. عمران خان در ماه آوریل با رای عدم اعتماد پارلمان از نخست وزیری برکنار شد و شهباز شریف جایگزین او شد.

او پس از این اتفاق با برگزاری راهپیمایی های سراسری در پاکستان برای شهباز شریف ایجاد دردسر کرد و خواهان برگزای انتخابات زود هنگام شد.

این اتفاق سیاسی در حالی رخ داده که مودیز (شرکت مالی آمریکایی) رتبه اعتباری پاکستان را کاهش داده، سطح ذخایر خارجی پاکستان به کمترین سطح سه سال گذشته رسیده و سیل ویرانگر پاکستان دردسرهای زیادی را برای این دولت به وجود آورده است و موجب کاهش محبوبیت شهباز شریف شده است.

کمیسیون انتخابات گفته عمران خان از استرالیا، آمریکا و امارات وجوه غیر قانونی دریافت کرده ولی حزب تحریک  انصاف پاکستان این اتهام را رد کرده و این موضوع به دادگاه تجدید نظر رفته است. آژانس تحقیقاتی  عالی پاکستان همچنین شکایتی را علیه عمران خان برای دریافت وجوه غیر قانونی در حزبش تنظیم کرده است. بر اساس قانون پاکستان محکومیت جنایی ممکن است برای پنج سال عمران خان را از کاندیداتوری در انتخابات منع کند.

IMG_20221015_111748_592