به گزارش اکوایران و بر اساس گزارش بلومبرگ ؛جانت یلن در ادامه در پاسخ به سوالات خبرنگاران گفت در صورتی که انتظارات افزایشی بود و انتظارات تورمی بالاتر از دستمزدها و قیمت ها قرار داشت می شد انتظار داشت که تورم در حال تثبیت خود در محدوده های بالای ۲ درصد است ولی هیچ نشانه ای از این اتفاق دیده نمی شود.

آخرین گزارش شاخص مصرف کننده نگرانی ها را در مورد فشارهای تورمی پایدار افزایش داد. تورم بدون احتساب انرژی و مواد غذایی در ماه سپتامبر رشد سالانه ۶.۶ را ثبت کرده است. این افزایش از سال ۱۹۸۲ مشاهده نشده بود و یک رکورد است.

یلن گفت بر اساس همان گزارش ما علایم اولیه ای برای کاهش تورم مشاهده می کنیم ؛ برای مثال سرعت تحویل کالا توسط عرضه کنندگان افزایش پیدا کرده و هزینه های حمل دریایی کاهشی شده است که در طول زمان روی قیمت ها اثر کاهشی خواهد داشت. انتظارات تورمی که توسط فدرال رزرو نیویورک اندازه گیری شده است از ۶.۸ درصد ماه ژوئن به ۵.۴ درصد کاهش پیدا کرده است.

یلن همچنین ارزیابی خود را تکرار کرد و گفت که هنوز راهی برای کاهش تورم بدون افزایش بیکاری وجود دارد.

او گفت یکی از دلایلی که من مسیر تورم را کاهشی و در کنار آن بازار کار را قوی می بینم آن است که معتقد نیستم که در یک وضعیت تورمی ریشه دار قرار داشته باشیم.

رئیس خزانه داری آمریکا همچنین از گزارش روز جمعه که نشان دهنده بیشترین میزان کاهش کسری بودجه بود استقبال کرد. او گفت که سیاست های اقتصادی رئیس جمهور جو بایدن اعتبار مالی ایالات متحده را تقویت کرده است.

یلن افزود که بدهی دولت در مسیری مسئولانه قرار دارد و نرخ بهره پرداختی در ازای بدهی دولت، پس از کسر تورم در دو سال گذشته منفی است.

یلن از اظهار نظر درباره گزارشی مبنی بر اینکه مقامات دولت بایدن در حال بحث بر سر این موضوع هستند که آیا ایالات متحده باید برخی از سرمایه گذاری های ایلان ماسک را تحت بازنگری امنیت ملی قرار دهند خودداری کرد.

وزارت خزانه داری که ریاست کمیته سرمایه گذاری خارجی ایالات متحده را نیز بر عهده دارد و خرید دارایی توسط آمریکایی ها در خارج از کشور را بررسی می کند گفت من نمی توانم درباره موارد فردی در این کمیته صحبت کنم و محرمانه است.

او در ادامه افزود که از اینکه ماسک تصمیم گرفته به ارایه اینترنت به اوکراین ادامه دهد، خوشحال است.