بر اساس گزارش بلومبرگ تولید کارخانه‌های ژاپنی در ماه سپتامبر پس از سه ماه افزایش کاهش یافت زیرا رکود صنعت خودرو تولیدات سه ماهه سوم را تحت تاثیر قرار داده است این در صورتی است که دستاورد تولیدات در سه ماهه سوم مثبت بوده است.

بر اساس گزارش وزارت صنعت، تولیدات صنعتی در ماه سپتامبر (دهم شهریور تا هشتم مهر) در مقایسه با ماه آگوست (دهم مرداد تا نهم شریور) 1.6 درصد کاهش پیدا کرده است این کاهش پس از سه ماه رشد ثبت شده است. اقتصاددانان کاهش 0.8 درصدی را پیش بینی کرده بودند ولی رکود صنعت خودوروسازی با کاهش 1.85 درصدی در بازده منفی تولیدات صنعتی نقش به سزایی داشته است.

علی رغم تولیدات صنعتی منفی،  تولید  در سه ماهه سوم رشد 5.9 درصدی را ثبت کرده که نشان می دهد که بهبود اقتصادی ژاپن پس از پاندمی کرونا هنوز ادامه دارد.

ماری ایواشیتا اقتصاددان ارشد بازار درشرکت  اوراق بهادار دایوا اعلام کرد که برنامه های تولید خودروسازان نوید یک بازگشت قوی در سه ماهه چهارم را نمی دهد و با توجه به ضعف موجود در  تولید و صادرات، اقتصاد در سه ماهه چهارم باید به مصرف داخلی تکیه کند.

گزارش وزارت صنعت نشان داده که شاخص خرده فروشی در ماه سپتامبر (دهم شهریور تا هشتم مهر) در مقایسه با ماه آگوست (دهم مرداد تا نهم شریور) 1.1 درصد رشد کرده و برای سومین ماه متوالی رشد مثبت را ثبت کرده است.  افزایش مخارج در بخش غذا، نوشیدنی ها و کالاهای عمومی بخش تولید را با بازدهی مثبت همراه کرده است.

در ابتدای ماه جاری شرکت تویوتا موتور هشدار داده که احتمالا هدف مالی این شرکت برای مونتاژ 9.7 میلیون خودرو قابل دسترس نخواهد بود زیرا کمبود مداوم نیمه هادی  ها و سایر قطعات بر این خودروساز و سایر رقبایش فشار آورده است. شرکت هوندا موتور نیز اعلام کرد که به دلیل پایداری اختلالات در زنجیره تأمین قطعات، روند نزولی تولیدات این شرکت تا پایان اکتبر (نهم آبان) ادامه خواهد داشت.

ارزش پول ژاپن  به کمترین میزان در سه دهه اخیر کاهش پبدا کرده است همین مسئله هزینه واردات،انرژی و مواد غذایی را افرایش می دهد. تورم نیز برای اولین بار در طول سه دهه اخیر رشد سه درصدی داشته که اگر افزایش مالیات را در نظر نگیریم تورم قدرت مصرف خانوار را تحت تاثیر قرار داده است.

برای حمایت از مردم در برابر شتاب تورم و پشتیباتی از بهبود اقتصادی، دولت در روز جمعه از بسته حمایت اقتصادی 29.1 تریلیون ین(197 میلیارد دلار) رونمایی کرد. یکی از محورهای این طرح اقداماتی برای کاهش هزینه های انرژی است.

پیش بینی می شود تولید صنعتی  در ماه اکتبر (نهم مهر تا نهم آبان) 0.4 درصد منفی شود و در ماه نوامبر (دهم آبان تا نهم آذر) رشد 0.8 درصدی را ثبت کند. این پیش بینی ها به نظر بسیار خوش بینانه هستند.

شاخص خرده فروشی نیز رشد 1.1 درصدی در ماه سپتامبر را ثبت کرده است. این شاخص نسبت به سال گذشته رشد 4.5 درصدی را ثبت کرده است که تحلیلگران به ترتیبت رشد 0.8 درصدی و 4.1 درصدی را پیش بنی کرده بودند.

IMG_20221031_111533_117