بر اساس داده های انجمن ارتباطات مالی بین بانکی جهانی موسوم به سوییفت، نسبت پرداخت های جهانی با استفاده از پوند در ماه اکتبر به ۷.۸۴۵ درصد افزایش یافت که تقریبا نسبت به ماه ژوئن دودرصد رشد کرده است.

IMG_20221117_105129_271

این تقریبا برابر با میزانی است که در جولای سال ۲۰۱۶، یکماه پس از رای گیری برگزیت تجربه شد‌. ای مقدار افزایش یک رشد قابل توجه نسبت به ژوئن سال جاری است. در ماه ژوئن میزان استفاده از پوند به زیر ۶ درصد کاهش پیدا کرده بود.

پوند پس ازدلار آمریکا و یورو سومین ارز رایج جهان در پرداخت های بین المللی است.

در ماه اکتبر میزان معامله با دلار کاهش پیدا کرد و به ۴۲.۱ درصد رسید. این در حالی است که میزان استفاده از یورو به ۳۴.۴ درصد کاهش پیدا کرده است.

ین ژاپن با ۲.۹۵ درصد در رتبه چهارم قرار دارد و پس از آن به ترتیب، یوان چین ، دلار کانادا و دلار استرالیا قرار دارد.

پوند یکی از بدترین عملکرد ها را در برابر دلار در سال ۲۰۲۲ ثبت کرده است.

برنامه های مالی لیز تراس تقریبا باعث فرار سرمایه گذاران شده بود ولی با این حال با وجود سقوط ۱۲ درصدی پوند در برابر دلار، ین عملکرد بدتری را ثبت کرده است و ارزش آن در برابر دلار در سال ۲۰۲۲ هفده درصد کاهش پیدا کرده است.

چشم انداز اقتصادی بریتانیا هنوز روشن نشده است. سوناک ریشی نخست وزیر انگلستان در روز پنجشنبه از برنامه های بودجه ای خود رونمایی می کند و پیامدهای چندساله خروج از برگزیت همچنان وجود دارد. تمام قاره اروپا هم تحت تأثیر حمله روسیه به اوکراین و بحران انرژی دچار چالش شده است.

در همین حال داده های سوییفت نشان میدهد که سهم یوان چین از تراکنش های بین المللی در ماه اکتبر به ۲.۱۳ درصد کاهش پیدا کرده که کمترین رقم در یکسال گذشته است، زیرا دومین اقتصاد جهان به خاطر سیاست های کوید صفر و رکود مسکن تحت فشار است.