به گزارش اکوایران؛ کتاب جدید محمد کردبچه به نام سیر تحولات برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی در ایران و جهان در امسال منتشر شده است. 

محمد کردبچه از باتجربه‌ترین و مبرزترین کارشناسان و مدیران سازمان برنامه و بودجه کشور است. 

نمی‌توان به راحتی از کنار نام محمد کردبچه در عرصه بودجه نویسی گذشت، او از سال 1354 وارد سازمان برنامه و بودجه کشور شد و فعالیتش تا سال 1400 یعنی 46 سال ادامه یافت.

فعالیت مستمر و موثر او در عرصه بودجه‌ریزی یعنی در دوره کمتر از یک قرن بودجه‌نویسی در ایران و اثرات قابل توجهی که در این عرصه به جای گذاشت این ضرورت را ایجاد می‌کرد دانش و تجربه خود را برای کارشناسان و علاقمندان به این موضوع ثبت و نشر دهد. 

بودجه‌ریزی در ایران در طول حداقل نیم قرن گذشته به واسطه چالش‌ها و متغیرهای برونزا می‌توانست بیشتر از آنچه در تصور است دچار نقصان و کاستی‌های هزینه‌زا شود ولی حفظ نسبی ثبات در روش‌ها، ساختار و نیز اصلاح همراه با استفاده از به روزترین متدهای علمی تا حدودی مانع از اثرات منفی متغیرهای برونزا بر این موضوع شد. 

نقش محمد کردبچه را در اصلاح بطئی قوانین و مقررات، استقرار نظام بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد در کشور، پیاده‌سازی مدل‌های بین‌المللی، سیستم حسابداری و ثبت، ارائه گزارشات منسجم داخلی و بین‌المللی، اصرار بر همسویی بودجه‌ای سالانه با برنامه‌های توسعه نمی‌توان منکر شد و یقیناً ریل‌گذاری انجام شده در این مسیر در صورت رفع برخی از مشکلات سرعت اصلاحات در بودجه‌نویسی و ساختار آن را بیشتر خواهد کرد. 

محمد کردبچه نه اولین و نه آخرین فرد در این عرصه است و آینده پیش‌رو با استفاده از تجربه و دانش گذشتگان می‌تواند ده‌ها محمد کردبچه را خلق کند. 

آنطور که محمد کردبچه در مقدمه کتاب نوشته است: « قواعد متمرکز بر محتوا فرآیند زمانی بودجه‌ریزی را تعیین و بر نقش هدف‌های کمی تاکید دارند. هدف‌های کمی بودجه مانند کسری بودجه و جمع منابع و مصارف و تخصیص‌های مربوط به دستگاه‌های اجرایی می‌توانند ابزارهایی برای ایجاد انضباط مالی باشند. در مرحله اجرا، قواعد نظام نامه‌ای با سیاست‌های دقیقی برای مقابله به بحران‌های انعطاف‌پذیر در مورد منابع و مصارف پشتیبانی می‌شوند. این کتاب با بهره‌گیری از حدود نیم قرن تجربه نگارنده در زمینه‌های برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی تهیه شده است.»

این کتاب در 5 فصل تنظیم و ارائه شده که فصل اول شامل اصول و مبانی بودجه‌ریزی، فصل دوم شامل برخی نوآوری‌های نظام بودجه ریزی، فصل سوم شامل بررسی تطبیقی نظام بودجه‌ریزی، فصل چهارم شامل بررسی تحولات نظام بودجه‌ریزی ایران و فصل پنجم شامل نوآوری‌های برنامه ششم توسعه در زمینه نظام‌های برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی هستند. 

کتاب