به گزارش اکوایران تورم ماهانه در آذر 1.9 درصد برآورد شده که نسبت به آبان کاهش یافته است. تورم نقطه به نقطه نیز در ماه پایانی پاییز امسال 48.5 درصد به ثبت رسیده، به بیان ساده تر خانوار ایرانی به طور متوسط هزینه ای که برای خرید یک سبد مشخصی از کالا و خدمات در آذر ماه امسال متحمل شده اند نسبت به هزینه ای که برای تهیه همین سبد در آذر سال گذشته پرداخت کرده اند حدود یک و نیم برابر شده است.

 تورم ماهانه خوراکی ها در آذر صفر درصد بوده، این در حالیست که تورم ماهانه غیر خوراکی ها 3.3 درصد بوده است. با توجه به اینکه اقلام غیرخوراکی در سبد مصرفی اقشار پردرآمد جامعه نسبت به گروه ها کم درآمد وزن بیشتری دارد، هر زمان که تورم بیشتر از سمت غیر خوراکی ها باشد شاهد به ثبت رسیدن تورم بالا در استان های برخوردار تر هستیم.

از همین رو تورم ماهانه استان تهران که پر درآمد ترین استان کشور به حساب می آید در آذر ماه 2.9 درصد به ثبت رسیده است، این بالاترین نرخ تورم ماهانه در میان تمامی استان های کشور محسوب می شود. استان قم نیز با تورم ماهانه 2.6 درصدی در جایگاه دوم بالاترین تورم ماهانه استانی قرار دارد. همچنین استان خراسان شمالی در زمره استانی هایی قرار دارد که در ماه پایانی پاییز امسال تورم بالایی را به ثبت رسانده. استان های آذربایجان شرقی، اصفهان و گیلان نیز نسبت به سایر استان ها تورم بیشتری را تجربه کرده اند.

پایین ترین تورم ماهانه رقم خورده میان استان های کشور در آذر 1401 به استان کرمان تعلق دارد، تورم این استان به نیم درصد هم نمی رسد. استان های لرستان و آذربایجان غربی با ثبت تورم های 0.6 درصد و 0.7 درصد به ترتیب در جایگاه دوم و سوم کمترین تورم ماهانه آذر قرار دارند.

photo_2022-12-30_11-53-09