به گزارش اکوایران، بر اساس آنچه رویترز منتشر کرده، بانک مرکزی عراق به منظور دسترسی بهتر به ارزهای خارجی در روز چهارشنبه اعلام کرد که قصد دارد اجازه بدهد تسویه تجارت خارجی از چین به طور مستقیم با یوان (واحد پول چین) تسویه شود.

بانک مرکزی عراق برای جبران کمبود دلار در بازارها اقدامات فوری را در گام‌های ابتدایی انجام داد؛ به عنوان مثال در ابتدای ماه جاری تجدید ارزیابی ارز تصویب شد.

«مضیر صالح» - مشاور اقتصادی دولت عراق - روز چهارشنبه به رویترز اعلام کرد: این اولین بار است که تامین مالی واردات از چین به یوان انجام می‌شود، زیرا واردات عراق از چین تنها با دلار آمریکا تامین می‌شد.

این اقدام، آخرین نشانه از نقش رو به رشد یوان در صحنه بین‌المللی است. چین در حال بازگشت تدریجی بازارهای مالی خود است و برخی از کشورها هم به دنبال تنوع بخشیدن به ارزهای خارجی خودشان هستند.

بانک مرکزی عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که به عنوان بخشی از طرح موجود، بانک‌های عراقی که در بانک‌های چینی به یوان حساب دارند می‌توانند موجودی خود را افزایش دهند.

علاوه بر این، بانک‌ها می‌توانند موجودی بانک‌های محلی را از طریق حساب‌های بانک مرکزی با جی پی مورگان و بانک توسعه تعاون سنگاپور (دی‌بی‌اس) افزایش دهند.

مورد اول به ذخایر یوان بانک مرکزی بستگی دارد؛ در حالیکه گزینه دوم از ذخایر دلاری بانک مرکزی در جی‌پی مورگان و دی‌بی‌اس استفاده می‌کند. صالح توضیح داد که در گزینه دوم دو بانک مطروحه دلار را به یوان تبدیل کرده و به ذینفع نهایی در چین پرداخت می‌کنند.

بر اساس گزارش بلومبرگ نیز طرح جدید عراق برای پرداخت هزینه واردات بخش خصوصی از چین بر حسب یوان است. عراق علاوه بر این طرح سعی دارد با تزریق ارز خارجی به سیستم مالی از فشار دلار بر دینار بکاهد.

بر اساس بیانیه روز چهارشنبه، بانک مرکزی عراق یوان را در اختیار بانک‌های محلی قرار می‌دهد تا برای معامله با همتایان چینی استفاده شود.

دومین تولیدکننده بزرگ اوپک در حال پیوستن به اقتصادهای پیشرو در خاورمیانه مانند عربستان و امارات است تا روابط تجاری غیر نفتی را با ارزهای دیگری به جز دلار بررسی کنند. بانک مرکزی اعلام کرد بعدها تبادل پول به ایالات متحده و اروپا به همان روشی که با چین انجام می‌شود، تسهیل خواهد شد‌.

البته مضیر صالح مشاور مالی نخست‌وزیر عراق گفت که این اقدامات به تجارت نفت این کشور تعمیم نخواهد یافت و واردات بخش خصوصی را پوشش می‌دهد.

بر اساس داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط بلومبرگ، در سال قبل چین بعد از ترکیه دومین منبع اصلی واردات از عراق بوده است.

این اقدامات نشان‌دهنده آخرین تلاش مقامات عراقی برای تثبیت دینار است؛ پس از آنکه هر دلار در ابتدای ماه ۱۳۰۰ دینار قیمت‌گذاری شد. این حرکت اگرچه نرخ دلار در بازار موازی را کاهش داد، ولی اختلاف نرخ‌ها به طور کامل از بین نرفته و شکاف بین بازار رسمی و غیررسمی وجود دارد. نرخ دلار در بازار غیررسمی ۱۵۳۰ دینار است که این رقم در ابتدای سال جاری ۱۷۰۰ دینار بود.

فشار ایالات متحده بر عراق برای جلوگیری از انتقال دلار از این کشور به ایران، جریان دلار عراق را محدود کرد و این کشور با کمبود دلار مواجه شد، زیرا فدرال رزرو نیویورک در نوامبر سال قبل کنترل‌های خود بر معاملات دلاری بانک‌های تجاری عراق را افزایش داد. طرفین نقل و انتقالات باید برای فدرال رزرو معرفی شود و برای معاملات مشکوک بانک‌های عراقی مجبور به توضیح هستند.

این مسأله روند نقل و انتقالات را کند کرده و معامله‌گران را برای خرید دلار به سمت صرافی‌ها سوق داده است. حدود ۱۰۳ میلیارد دلار ذخایر خارجی عراق در فدرال رزرو آمریکا نگهداری می‌شود.