به گزارش اکوایران، عبدالناصر همتی روز پنجشنبه یک توئیت درباره دولت رئیسی زد تا سریال‌ توئیت‌های او در انتقاد از عملکرد اقتصادی دولت سیزدهم کماکان ادامه داشته باشد. توئیت امروز همتی در واکنش به کنایه‌ رسانه‌های حامی دولت بود. بعد از اینکه بانک مرکزی بر چند سال عدم انتشار نرخ تورم پایان داد و روز گذشته روایت خود از تغییرات قیمتی بهمن امسال را علنی کرد، رسانه‌های حامی دولت نوشتند انتشار این گزارش یعنی «پایانی بر 21 ماه سانسور تورمی»؛ سانسوری که گویا این رسانه‌ها آن را از چشم همتی می‌بینند.

همتی در واکنش به این انتقاد نوشت: «رسانه‌های دولت: سانسور همتی بر آمار بانک مرکزی برداشته شد! بعیده ندانند که همتی ۲۱ ماهه در بانک مرکزی حضور ندارد! شاید صلاح نبود از آمارش تیتر بزنند.»

اما توئیت همتی علاوه بر بگومگوهای سیاسی، یک نکته مهم اقتصادی هم دارد.

رئیس پیشین بانک مرکزی با مقایسه نرخ تورم تحویل داده شده به دولت رئیسی و عملکرد دولت سیزدهم، نوشته است: «بارها مدعی شده بودند که تورم کاهشی شده، اما یکباره متوجه شدند که آمار تورم بهمن ۱۴۰۱ (۵۵ ٪) فرقی با آمار مرداد ۱۴۰۰ (۵۶ ٪)، ندارد!»

داستان سانسور تورمی

مجادله مجازی همتی و حامیان دولت، یک پرونده همیشه‌باز در نظم آماری کشور را دوباره به صدر اخبار آورد. همواره بین مرکز آمار و بانک مرکزی بر سر اعلام نرخ تورم منازعه بوده است و در دوره حسن روحانی، شورای عالی آمار به نفع مرکز آمار رای داد.

از آن تاریخ، بانک مرکزی آمار تورم را اعلام نکرد، اما این نهاد دیروز به یکباره و به صورت کلی آمار 21 ماه را منتشر کرد.

پرسش این است که آیا شورای عالی آمار از رای خود عقب‌نشینی کرده یا این‌که بانک مرکزی یکطرفه حکم را کنار گذاشته است؟

هرچه بوده، باید آن را به فال نیک گرفت؛ چراکه رصد آمارهای اقتصادی ایران از دو دریچه، قطعا دقیق‌تر از یک دریچه است.

 

photo_2023-03-02_12-04-27