به گزارش اکوایران، خاندوزی، وزیر اقتصاد و دارایی دولت سیزدهم، در نشست خبری روز 16 اسفند ماه اعلام کرد رشد اقتصادی ایران برابر با 3.3 درصد به ثبت رسیده است. باوجود آن که این رشد اتفاقی مهم در داده های آماری سال اخیر به شمار می آید اما نسبت به موقعیت مشابه خود در سال گذشته دستخوش کاهش شده است.

نفت 2

سهم 14.4 درصدی نفت از کیک اقتصادی ایران

طبق آمارهای خاندوزی در نه ماهه سال جاری رشد کل اقتصاد ایران با استناد بر داده های مرکز آمار برابر با 3.3 درصد بوده است. بر این اساس محاسبه می شود حجم کل اقتصاد ایران در پایان آذر ماه امسال به صورت ثابت به رقمی معادل با 582 هزار و 500 میلیارد تومان رسیده است.

این درحالی است که در بخش دیگری از این آمارها، وزیر امور اقتصادی و دارایی، رشد اقتصادی بدون نفت را در این مقطع معادل با 2.9 درصد به ثبت رسیده است. در این صورت حجم اقتصاد بدون نفت در این بازه زمانی برابر با 500 هزار و 100 میلیارد تومان بوده که از این طریق می توان سهم نفت از اقتصاد ایران را محاسبه کرد. 

طبق این داده ها و آمارهای پیشین مرکزآمار ایران حجم تولید ناخالص داخلی از سمت نفت برابر ب82 هزار و 400 میلیارد تومان در نه ماه نخست امسال بوده که از کل اقتصاد ایران سهمی 14.1 درصدی داشته است. بررسی ها نشان می دهد در بازه 4 سال گذشته از ابتدای سال 98 تاکنون این رقم سهم بالایی به شمار می رود.

در ادامه مقایسه آمار رشد اما با سال گذشته نشان از وضعیت نزولی رشد اقتصادی ایران در سال جاری داشته است.

افت 1 واحد درصدی رشد اقتصادی در سال جاری

در نه ماه نخست سال 1400، رشد اقتصادی کل کشور برابر با 5.1 درصد بوده و در سال جاری از این رشد 1.8 واحد درصد کم شده است. رشد اقتصاد بدون نفت ایران نیز در آخر پاییز سال 1400 برابر با 2.9 درصد بوده و اکنون در نه ماهه نخست امسال، 1 واحد درصد پایین تر آمده است. به عقیده برخی یکی از مهم ترین دلایل رشد اقتصادی سال قبل، به جدا شدن ایران از وضعیت کرونایی مرتبط بوده و اکنون سرعت اقتصادی در روندی صعودی قرار دارد.

نفت 1