به گزارش اکوایران، بر اساس آخرین آمار منتشر شده از تولید ناخالص داخلی ایران؛ حجم حقیقی اقتصاد ایران در تابستان سال جاری 197 هزار میلیارد تومان برآورد شده است. بخش خدمات با ارزش افزوده 103 هزار میلیارد تومانی در تابستان بیشترین سهم از اقتصاد ایران را دارد، به عبارت دیگر سهم بخش خدمات از حجم اقتصاد ایران 52.1 درصد برآورد شده این در حالیست که این سهم در تابستان سال گذشته 53.1 درصد بوده است. کاهش سهم خدمات نشان می دهد در تابستان امسال سرعت رشد دیگر بخش ها از سرعت و رونق بخش خدمات بیشتر بوده است.

ارزش افزوده و یا حجم بخش صنایع و معادن (بدون نفت و گاز) در تابستان امسال 50 هزار میلیارد تومان تخمین زده شده، بر این اساس سهم صنایع و معادن کشور از حجم حقیقی اقتصاد کشور 25.5 درصد است. بررسی ها نشان می دهد این سهم نسبت به فصل مشابه سال گذشته بالغ بر نیم درصد افزایش یافته است. همچنین سهم خود بخش صنعت به تنهایی از 12.3 درصد در تابستان سال گذشته به 12.6 درصد در سال جاری رسیده است. همچنین ارزش افزوده بخش نفت و گاز در دومین فصل امسال 27 هزار میلیارد تومان به ثبت رسیده که نشان می دهد سهم این بخش از اقتصاد کشور 13.7 درصد است، این سهم در تابستان سال گذشته 13.4 درصد بوده است.

ششمین فصل متوالی منفی کشاورزی

رشد اقتصادی بخش کشاورزی برای ششمین فصل متوالی منفی برآورد شده، همین امر نیز باعث شده تا سهم این بخش از اقتصاد ایران در چند فصل گذشته مدام رو به کاهش باشد. سهم بخش کشاورزی از تولید ناخالص داخلی ایران از 8.4 درصد در تابستان سال گذشته به 8 درصد در تابستان سال جاری رسیده است. به بیان ساده تر حتی یک دهم ارزش افزوده اقتصاد کشور هم در بخش کشاورزی صورت نمی گیرد. می توان علت رشد های منفی بخش کشاورزی و کوچک تر شدن مداوم این بخش را خشکسالی هایی دانست که گریبان کشور را در چند فصل گذشته گرفته است.

 تولید ناخالص داخلی اقتصاد ایران در شش ماه نخست سال گذشته 374 هزار میلیارد تومان بوده، این رقم در شش ماهه نخست سال جاری به 387 هزار میلیارد تومان رسیده است. بر این اساس رشد اقتصادی شش ماهه نخست کشور در امسال 3.3 درصد برآورد می شود. همچنین تولید ناخالص داخلی ایران بدون احتساب نفت نیز از 321 هزار میلیارد تومان در سال گذشته به 332 هزار میلیارد در سال جاری رسیده که بیان گر رشد اقتصادی بدون نفت 3.4 درصدی است.

بررسی ها نشان می دهد رشد اقتصادی در شش ماه نخست امسال نسبت به رشد سه ماهه نخست سال کاهش یافته، رشد اقتصادی سه ماهه در سال جاری 4.2 درصد بوده و همانگونه که گفته شد این نرخ برای 6 ماهه نخست حدود یک واحد درصد کاهش یافته است. همچنین رشد اقتصادی بدون نفت نیز از 4.7 درصد به 3.4 درصد رسیده. بر این اساس می توان بیان کرد که سرعت رشد اقتصاد ایران در تابستان 1401 نسبت به بهار کمتر شده و یا به عبارتی ترمز رشد اقتصادی کشیده شده است.

photo_2022-12-20_16-19-09