به گزارش اکوایران، مرکز آمار در جدیدترین گزارش خود عرضه گوشت انواع طیور در کشتارگاه‌های رسمی کشور در بهمن امسال را بررسی کرده است. بررسی جزئیات ارائه‌شده در این گزارش نشان می‌دهد گوشت ماکیان (مرغ و خروس) که سهم بیشتری دارد، تقریبا در بهمن تغییری نکرده است. 

رکوردزنی عرضه گوشت مرغ در آذر 1401

روند عرضه گوشت مرغ در کشتارگاه‌های کشور طی 11 ماه گذشته مسیر قابل توجهی را به ثبت رسانده است. روند نزولی عرضه گوشت مرغ از ابتدای سال در مهرماه به کمترین مقدار خود در دو سال اخیر رسید. این شاخص در ادامه طی یک روند صعودی، در آذر با ثبت بیشترین رکورد فراتر از 196 هزار تن قرار گرفت. در دو ماه گذشته حجم این متغیر در مقایسه با آذرماه کمتر شده است.

با در نظر گرفتن این نکته که یکی از عوامل موثر بر قیمت گوشت مرغ، عرضه گوشت ماکیان در کشتارگاه‌ها است، از افزایش عرضه انتظار می‌رود که شاهد کاهش قیمت طیور در بازار مصرف کنندگان باشیم، بنابراین بررسی مقایسه‌ای روند ماهانه قیمت مرغ و عرضه گوشت مرغ در کشتارگاه می‌تواند تحلیل شفاف‌تری از اثرگذاری نوسانات عرضه بر قیمت ارائه دهد. 

روند مقایسه‌ای قیمت و عرضه گوشت مرغ در 11 ماه گذشته

بررسی مقایسه‌ای عرضه مرغ کشتارگاه‌ها و قیمت مرغ از ابتدای امسال حاکی از رابطه معنادار این دو متغیر بوده است. به عبارت ساده‌تر با افزایش عرضه گوشت مرغ این انتظار به وجود می‌آید که در بازار مصرف‌کنندگان قیمت طیور کاهش یابد و بالعکس با کاهش عرضه گوشت مرغ، قیمت مرغ افزایش پیدا کند.

ارزیابی وضعیت کشتار مرغ در کشتارگاه‌های کشور در خرداد نشان می‌دهد عرضه گوشت مرغ نسبت به اردیبهشت 6 درصد بیشتر شده، با این حال قیمت هر کیلوگرم مرغ 32 درصد نسبت به اردیبهشت افزایش یافته است. یعنی خلاف آنچه بین رابطه عرضه و قیمت مورد انتظار بود، رخ داده است. بنا بر مطالعات صورت گرفته افزایش قیمت در این مقطع زمانی به دلیل رشد هزینه‌های تولیدکننده بوده است.

بررسی داده‌های اعلام‌شده در دی‌ماه نشان‌دهنده آن است با کاهش عرضه مرغ، قیمت مرغ نیز کاهش پیدا کرده و این دو متغیر کاملا همسو با هم حرکت کرده‌اند. به نظر کارشناسان یکی از دلایل کاهش قیمت مرغ، کاهش میزان مصرف این محصول پروتئینی است که این کاهش مصرف به دلیل گران شدن ناگهانی قیمت گوشت مرغ پس از حذف ارز ترجیحی از این بخش است.

ارزیابی صورت گرفته از روند قیمت و عرضه گوشت مرغ طی امسال اشاره به این دارد که یکی از ریشه‌های روند نزولی قیمت می‌تواند افزایش عرضه گوشت مرغ در کشتارگاه‌ها باشد و مولفه‌های دیگری نظیر هزینه‌های تولیدکننده، قدرت خرید مصرف‌کننده در نوسانات این متغیر اثرگذار هستند. 

تورم