به گزارش اکوایران، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی به صورت ماهیانه شاخص تولید، فروش و قیمت شرکت های بورسی را محاسبه میکند. تحلیل روند رشد بخش صنعت از جنبه های مختلف، عاملی کلیدی در تحلیل های اقتصادی و یکی از ارکان مهم تصمیم گیری در حوزه اقتصاد است.

محاسبات انجام شده حاکی از آن است که در بهمن ماه 1401، شاخص تولید و فروش شرکت های صنعتی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب با افزایش 21.9 و  21.6 درصدی و نسبت به ماه قبل با افزایش 8.3 و 9.3 درصدی مواجه شده است که بیشتر تحت تأثیر رشد رشته فعالیت خودرو و قطعات بوده است.  

رشد شاخص تولید و فروش در بخش صنعت

محاسبات انجام شده حاکی از آن است که در بهمن 1401، شاخص تولید بخش صنعت که به دلیل تاثیر نوسانات سطح فعالیت صنعت بر بخش های دیگر اقتصاد، به عنوان یک شاخص مهم اقتصادی کوتاه مدت می شود، نسبت به ماه مشابه سال قبل با افزایش 21.9 درصدی و نسبت به ماه قبل با افزایش 8.2 درصدی مواجه شده است. رشته فعالیت های «خودرو و قطعات»، «تجهیزات برقی» و «محصولات فلزی به جز ماشین آلات و تجهیزات» بیشترین سهم را در افزایش شاخص تولید نسبت به ماه مشابه سال قبل داشته اند. همچنین طی بهمن امسال نسبت به ماه قبل، رشته فعالیت های «خودرو و قطعات»، تجهیزات برقی و فلزات پایه بیشترین سهم را در افزایش شاخص تولید داشته اند.

شاخص فروش  شرکت های صنعتی بورسی نیز نسبت به ماه مشابه سال قبل با افزایش 21.6 درصدی و نسبت به ماه قبل با افزایش 9.3 درصدی مواجه شده است.

رشد قیمت فعالیت های صنعتی 

در بهمن ماه 1401 نرخ رشد ماهیانه قیمت فعالیت های صنعتی بورسی پس از نوسانات نرخ ارز در ماه های اخیر رشد مثبت ۴/۱ درصدی را ثبت کرده و به بالاترین نرخ رشد پس از خرداد ماه رسیده است، همچنین رشد نقطه به نقطه پس از گذشت ۱۰ ماه مجدداً صعودی شد و با 4.1 درصد افزایش نسبت به ماه قبل، به 35.9 درصد رسیده است. گفتنی است میانگین سالیانه شاخص قیمت نیز در بهمن ماه 1401 روند نزولی یک سال اخیر خود را ادامه داد و با 1.4 واحد درصد کاهش نسبت به ماه قبل، میزان 45.7 درصد افزایش را نشان می دهد.

خودرو و قطعات؛  بیشترین سهم در رشد بهمن ماه

آمارها حاکی از آن است که رشد شاخص های تولید و فروش شرکت های صنعتی بورسی، بیشتر تحت تاثیر رشد گروه خودرو و قطعات بوده است. شاخص تولید رشته فعالیت خودرو و قطعات بر مبنای شرکت های بورسی به بالاترین سطح در سال 1401 رسیده و نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش 80.4 درصدی و نسبت به ماه قبل افزایش 18.3 درصدی داشته است. همچنین شاخص فروش آن هم به طور مشابه نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش 86 درصدی و نسبت به ماه قبل افزایش 15.3 درصدی داشته است. آمارها همچنین نشان میدهند که شاخص تولید و فروش تمام زیر بخش ها افزایش یافته است که به نظر میرسد عموما تحت تاثیر طرح های فروش و پیش فروش شرکت های خودروسازی بوده است.

تولیدصنعت