به گزارش اکوایران، گزارش تحولات بخش واقعی اقتصاد طی 9 ماهه نخست امسال از سوی بانک مرکزی منتشر شد.

بر اساس این گزارش تولید ناخالص داخلی کشور طی 9 ماه ابتدایی امسال با رشد 3.7 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 1156 همت رسیده است.

بر اساس این گزارش رشد اقتصادی کشور (به قیمت پایه) طی 9 ماهه نخست سال جاری با احساب نفت معادل 3.7 درصد بوده که نسبت به 9 ماهه سال گذشته 0.3 واحد درصد به آن افزوده شده؛ همچنین رشد اقتصادی بدون احتساب نفت معادل 3.2 درصد بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل بدون تغییر بوده است.

بیشترین سهم از رشد اقتصادی 3.7 درصدی 9 ماه نخست امسال مربوط به گروه‌های خدمات و صنایع و معادن است که هرکدام به ترتیب سهمی معادل 1.6 و 1.3 درصد دارند.

بررسی زیرگروه‌ها نشان می‌دهد در بخش «صنایع و معادن» بیشترین سهم رشد اقتصادی مربوط به بخش صنعت و معادل 1.1 درصد بوده و در بخش خدمات نیز بیشترین سهم از رشد اقتصادی مربوط به بخش حمل و نقل و انبارداری و معادل 0.9 درصد بوده است.

نفت در صدر و کشاورزی در کف

بر اساس گزارش بانک مرکزی، ارزش افزوده تمام گروه‌های اقتصادی در 9 ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد همراه بوده است.

بیشترین رشد ارزش افزوده طی این دوره مربوط به گروه «نفت» و معادل 9.3 درصد و کمترین میزان رشد نیز متعلق به بخش کشاورزی با رقم 1.1 درصد بوده است.

افزایش نرخ رشد ارزش افزوده گروه نفتی طی دوره مورد اشاره ناشی از افزایش تولید و صادرات نفت خام و گاز طبیعی و همچنین صادرات میعانات گازی نسبت به دوره مشابه سال قبل بوده است.

این درحالی است که تولید محصولات زراعی و باغی طی این دوره نسبت به دوره مشابه سال قبل به ترتیب 3.4 و 0.2 - درصد و تولید محصولات اصلی دامی نیز 2.7 درصد تغییر یافته است.

وضعیت بحرانی آموزش، هنر، سرگرمی، تفریح و ورزش

در میان بخش‌های مختلف اقتصادی، چندین بخش طی 9ماهه نخست امسال با افت تولید ناخالص نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و تاثیر منفی بر رشد اقتصادی داشته‌اند.

بخش‌های «آموزش»، «فعالیت‌های اداری و خدمات پشتیبانی»، «اداره عمومی، دفاع و تامین اجتماعی» و «هنر، سرگرمی، تفریح، ورزش و سایر خدمات اجتماعی» طی دوره مورد اشاره هرکدام به ترتیب با نرخ رشد‌ منفی مواجه شده‌اند؛ یعنی به ترتیب 10.5-، 10-، 8.8- و 5- درصد.

دو بخش «آموزش» و «فعالیت‌های اداری و خدمات پشتیبانی» به تنهایی 0.9 واحد از رشد اقتصادی کاسته‌ است؛ به بیانی دیگر معادل آنچه دو گروه نفت و کشاورزی به رشد اقتصادی افزود، دو گروه آموزش و فعالیت‌های اداری از آن کاست.

photo_2023-03-14_12-27-57

درصورتی که میزان تولید ناخالص مربوط به دو بخش «آموزش» و «فعالیت‌های اداری و خدمات پشتیبانی» در 9ماهه ابتدایی امسال نسبت به سال گذشته بدون تغییر می‌ماند، رشد اقتصادی به 4.6 درصد می‌رسید.

میزان تولید ناخالص بخش آموزشی کشور طی دوره مورد اشاره از 35 همت به 31 همت رسیده است.

اینکه بخش آموزش کشور که در سال گذشته سهمی مثبت در رشد اقتصادی کشور داشته اما در 9ماهه نخست امسال به عاملی برای کاهش میزان رشد اقتصادی تبدیل شده، سوال‌برانگیز است.

مصرف دولتی به زیان رشد اقتصادی شد

رشد اقتصادی طی سه فصل ابتدایی امسال به قیمت بازار نیز معادل 3.5 درصد است و تنها بخشی که مخارج آن بر این رشد اقتصادی تاثیر منفی گذاشته مخارج مصرفی بخش دولتی است.

همچنین بیشترین تاثیر مثبت مربوط به بخش صادرات و واردات کشور بوده که رشد تولید ناخالص مربوط به آن طی 9 ماهه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از 9 درصد افزایش داشته است.

مصرف نهایی بخش خصوصی و تشکیل سرمایه نیز با رشد 7.7 درصدی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

تشکیل سرمایه در دو بخش ماشین‌آلات و ساختمان به ترتیب با رشد 19.7 و 0.4 درصدی همراه بوده است.

بر اساس این گزارش تشکیل سرمایه ساختمانی در بخش دولتی کاهش و در بخش خصوصی افزایش یافته است.

همچنین علت افزایش تشکیل سرمایه در بخش ماشین‌آلات نیز به دلیل افزایش واردات کالاهای سرمایه‌ای و تولید داخلی است.

بر اساس این گزارش، بانک مرکزی رقم‌های اعلام شده در خصوص نرخ رشد اقتصادی 9ماهه نخست سال 1401 را مقدماتی و قابل تجدیدنظر عنوان کرده است.