این دو، تفاوت های بزرگ با هم دارند و سرمایه گذاران بر مبنای اولویت های خود و میزان ریسکی که مایلند بپذیرند در این دو بازار سرمایه گذاری می کنند. شکی وجود ندارد که شناخت حوزه های سرمایه گذاری اهمیت بالایی دارد و بر همین مبنا سرمایه گذاران باید دانش خود را در این حوزه بالا ببرند.

 

خرید اوراق قرضه به معنی تملک درآوردن بخشی از آن شرکت نیست

دو واژه سهام و اوراق قرضه معمولاً در کنار هم استفاده می‌شوند اما این دو، تفاوت های بسیار بزرگ با هم دارند. در این ویدئو شما از این تفاوت ها مطلع می شوید و نیز ویژگی های منحصر به فرد اوراق قرضه را خواهید آموخت.

 در ابتدا به تعریف این دو اشاره می کنیم. اوراق قرضه نوعی سرمایه‌گذاری از طریق دادن وام است به این معنا که سرمایه گذار به یک نهاد نظیر یک شرکت، دولت یا شهرداری وام می دهد. اما خرید سهام یک شرکت به معنای به تملک درآوردن بخشی از آن شرکت است. به عبارت دیگر هنگامی که یک سرمایه گذار، اوراق قرضه می‌خرد پولی را به یک شرکت وام می دهد و در ازاء آن، بطور منظم سود دریافت می کند. اما وقتی سهام خریداری می شود بخشی از یک شرکت به تملک سرمایه‌گذار در می آید.

 

شرایط موجود در خرید اوراق قرضه چیست؟

مسلماً وقتی وامی داده می شود شرایط مشخصی باید تعیین شود و این گفته درباره اوراق قرضه هم صادق است. هنگامی که یک شرکت از طریق اوراق قرضه نقدینگی جذب می کند به این فرآیند انتشار جدید گفته می شود. در یک انتشار جدید، میلیون‌ها دلار اوراق قرضه برای فروش ارائه می شود. هر ورق معمولاً دارای یک ارزش اسمی به اندازه هزار دلار است. ارزش اسمی مقدار پولی است که باید برای خرید هر یک از اوراق یاد شده پرداخت شود. سود حاصل از خرید اوراق قرضه، کوپن نامیده می شود. برای مثال کوپن یک نوع اوراق قرضه ممکن است سالانه ۵۰ دلار باشد.

از آنجا که کوپن تنها دو بار در سال پرداخت می‌شود سرمایه‌گذار هر ۶ ماه یک بار ۲۵ دلار دریافت می کند. بنابراین نرخ سود اوراق قرضه که سود ۵۰ دلار و ارزش اسمی ۱۰۰۰ دلار دارد، ۵ درصد است. این همان سود وام است.

هنگامی که اوراق قرضه به سررسید می‌رسد توافقنامه اعطای وام پایان می یابد. سررسید، طول زمان وام دهی و نیز زمانی است که اصل پول سرمایه گذاری شده به سرمایه گذار بازگردانده می‌شود. سررسید اوراق قرضه از یک تا سی سال متفاوت است.

اوراق قرضه با سررسید کمتر از یکسال معمولاً اوراق قرضه تجاری یا کوتاه مدت نامیده می شوند.

اوراق قرضه با سررسید یک تا ۱۰ سال، نوت، و اوراق قرضه با سررسید ۱۰ تا ۳۰ سال همان اوراق قرضه نام دارند.

 

اوراق قرضه قابل بازخرید چیست؟

 به رغم سررسید ۳۰ ساله، برخی اوراق قرضه قابل بازخرید در زمان زودتر هستند.

 به اینگونه اوراق قرضه، اوراق قابل تماس یا فراخوانی گفته می شود. در این حالت، پس از مدتی مشخص، منتشر کننده اوراق، وجه سرمایه گذاری شده در اوراق را به سرمایه گذار پرداخت می‌کند یعنی وام را زودتر تسویه می‌کند.

سرمایه گذار تمامی سودی را که تا آن زمان دریافت کرده حفظ خواهد کرد اما پس از دریافت اصل پولی که صرف خرید اوراق قرضه کرده، سودی دریافت نخواهد کرد.

 

جمع بندی

هنگامی که یک سرمایه گذار اوراق قرضه می خرد در واقع وامی را به نهاد منتشرکننده آن، نظیر شرکت پرداخت می‌کند. شرکت در ازاء وامی که گرفته سود به سرمایه‌گذار می دهد و معمولاً این سود ۶ ماه یکبار پرداخت می شود.

سود اوراق قرضه تا زمان سررسید، درآمدی منظم برای سرمایه گذار به وجود می‌آورد. سررسید اوراق قرضه ممکن است یک تا ۳۰ سال باشد اما سودی که پرداخت می‌شود به ریسک اعتباری صادرکننده اوراق وابسته است. اگر صادرکننده اوراق دچار ورشکستگی شود، از آن پس هیچ سودی پرداخت نخواهد شد. در سررسید، سرمایه‌گذار اصل پول خود را بازپس می‌گیرد. به یاد داشته باشید که اوراق قرضه گوناگون وجود دارد و برخی از آنها تضمین شده و برخی دارای ریسک هستند. رتبه اعتباری صادرکنندگان اوراق متفاوت است و برنامه زمانی پرداخت سودها نیز یکسان نیست. سرمایه گذاران قبل از خرید اوراق قرضه باید به این موضوعات توجه کنند.