بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره خود را ۲۵ صدم درصد افزایش داد که نهمین افزایش متوالی و سریع ترین رشد نرخ بهره در 40 سال اخیر بوده است.

این افزایش نرخ بهره پس از سقوط بانک سیلیکون رخ داد بانک سیلیکون ولی که کارش تامین اعتبار و وام دهی به شرکت های حوزه فناوری است دو هفته قبل ورشکست شد .

گفته می شود یکی از دلایل بروز مشکل برای بانک سیلیکون سیاست افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا بوده که موجب شده ارزش بازاری اوراق قرضه در اختیار این موسسه کاهش شدید داشته باشد.

قبل از اعلام تصمیم فدرال رزرو بازارهای مالی انتظار این رشد را داشتند چرا که هنوز فدرال رزرو در کنترل تورم موفق نبوده و با هدف تورمی دو درصد خود فاصله زیادی دارد.

 دلیل دیگر آمادگی بازارها برای افزایش نرخ بهره تصمیم 10 روز قبل دولت آمریکا برای حمایت و تضمین سپرده‌ها در نزد بانک‌ها بود که موجب شد نسبت به مسئله بانک ها اطمینان خاطر به وجود آورد.

در بیانیه فدرال رزرو نیز به پایدار بودن سیستم بانکی آمریکا اشاره شد و نگرانی خاصی در خصوص اتفاقات اخیر به چشم نمی خورد بیانیه بر مقابله با تورم در کنار سطح اشتغال مطلوب اقتصاد آمریکا تاکید کرده بود. در متن بیانیه ادامه حمایت از سیستم بانکی در صورت نیاز نیز مورد توجه قرار گرفته بود.

انتظار فدرال رزرو از آینده

در این جلسه اعضای فدرال رزرو انتظارشان از  آینده اقتصاد آمریکا در بخش‌های مختلف را هم بیان کرده اند.میانگین نظر این افراد در دات پلات که برای نرخ بهره است نشان می دهد اعضا برای انتهای امسال نرخ بهره 5.1 درصدی را در نظر دارند که بدون تغییر نسبت به جلسه دسامبر بود ولی برای انتهای 2024 این عدد 4.3 درصد بیان شده که بیشتر از از عدد قبل 4.1 درصد است

اعضا انتظارشان از تورم کمی افزایش یافته است آنان برای تورم هسته Core PCE عدد 3.6 درصد را در نظر داشتند درباره رقم تولید ناخالص داخلی آنان رقم این شاخص را نسبت به جلسه دسامبر کمی کاهش دادند.

رقم رشد برای امسال حدود چهار دهم درصد هدف گذاری شده که نشان می دهد اعضا هنوز از کاهش تورم مطمئن نیستند و به همین دلیل نیز در سخنان پاول شاهد بیان عدم کاهش نرخ بهره برای امسال بودیم.

نکات مهم سخنان رئیس فدرال رزرو

اما در کنفرانس خبری آقای پاول به نکات دیگری نیز اشاره کرد. او درباره مشکل سیستم بانکی به گفت: اتفاقات اخیر تاثیر کمی بر سیستم بانکی دارد.

پاول در عین حال به اتخاذ سیاست‌های جدید در صورت نیاز نیز اشاراتی کرد اما در کل این مشکل پیش آمده را آنچنان نگران کننده نمی‌بینند.

او در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه آیا فرود نرم با این اتفاقات میسر است گفت: خیلی زود است که بگوییم که آیا این رویدادها شانس فرود نرم را تغییر می‌دهد یا خیر.

منظور از فرود نرم خروج از وضعیت کنونی بدون دچار شدن اقتصاد در رکود است.

از برایند بیانیه اعضا می توان دریافت کاهش رشد اعتبار یا همان کاهش سطح وام‌ها با توجه به نگرانی‌ها در سیستم بانکی در اقتصاد آمریکا اتفاق خواهد افتاد آقای پاول نیز در سخنرانی خود به مقایسه این عامل با افزایش نرخ بهره و سیاست‌های انقباضی اشاره کرد.

طبق سخنرانی‌های قبلی او به وضعیت خوب اشتغال و کنترل تورم اشاره کرد و تاکید داشت که تورم خدمات بدون اجاره مسکن هنوز کاهش نداشته او با اشاره به همین وضعیت اظهار کرد:اگر نیاز باشد بیشتر از آن چیزی که فکر می‌کردند  در خصوص نرخ بهره اقدام خواهند کرد.

اما در میان پاسخ به سوالات، رویکردهایی که در اصطلاح به داویش نیز معروف است به چشم می خورد. سیاست های داویش یا جناح کبوترها به رویکردی اشاره دارد که طرفدار کاهش نرخ بهره است و در مقابل سیاست هاوکیش یا بازها قرار دارد. هاوکیش ها طرفدار افزایش نرخ بهره هستند. پاول در جواب سوال آخر در این کنفراس که پرسیده شد آیا در خصوص عدم افزایش نرخ بهره در این جلسه بحث شد، پاسخ داد بله ولی هنوز زمان آن فرا نرسیده است.

واکنش قیمت‌ها در بازارهای مختلف در ابتدا به سمت ریسک‌ پذیری بود و در انتهای سخنرانی بازار شاهد حرکات معکوس قیمت بود. نکته مهم در واکنش بازار به این جلسه عدم اعتباردهی به تصمیم اتخاذ شده توسط فدرال رزرو از سمت بازار اوراق قرضه و بازار پول بود به طوری که در ابتدا کاهش شدید بازدهی اوراق 2 ساله آمریکا رخ داد که نشان از افزایش انتظار مارکت از کاهش نرخ بهره بر خلاف جلسه فدرال رزرو بود.

این مسئله در بازار پول نیز دیده شد و انتظار از نرخ بهره فدرال رزرو در انتهای سال بعد از جلسه به 4.25 درصد کاهش پیدا کرد این در حالی است که در دات پلات که بازتاب نظر اعضای فدرال رزرو است شاهد عدد 5.1 درصد بودیم. این عدم همراهی مارکت با این جلسه هاوکیش فدرال رزرو حکایت از آن دارد که فعالان اقتصادی با توجه به افزایش مجدد نرخ بهره و فشار بیشتر بر اقتصاد، اتفاقات اخیر در سیستم بانکی، کاهش شاخص‌های تولیدی و ... تصور می کنند در نهایت فدرال رزرو مجبور به کاهش نرخ بهره است و این هاوکیش بودن فدرال رزرو فقط برای نگه داشتن اعتبار خود بوده و به زودی شاهد کاهش نرخ بهره خواهیم بود!