به گزارش اکوایران بر اساس آخرین آمار منتشر شده از تولید ناخالص داخلی توسط مرکز آمار، رشد اقتصادی ایران در پاییز سال گذشته 2.8 درصد برآورد شده است. بررسی ها نشان می دهد روند رشد اقتصادی در چند فصل گذشته نزولی بوده، به گونه ای که از حدود 7 درصد به کانال 2 درصد رسیده است.

رشد واردات در پاییز سال گذشته 6.9 درصد برآورد شده، که نسبت به رشد اقتصادی کل به شکل قابل توجهی بالاتر بوده است. به طور کلی میانگین رشد اقتصادی در سه فصل ابتدایی سال 1401 حدود 3.3 درصد بوده، این در حالیست که در همین بازه زمانی میانگین رشد واردات نزدیک به 7 درصد بوده است. به بیان دیگر رشد واردات در سال گذشته بالغ بر 2 برابر رشد حجم اقتصاد بوده است. همین امر نیز موجب گشته تا سهم واردات از کیک اقتصاد ایران در سال گذشته نسبت به سال 1400 افزایش یابد.

روند رشد اقتصادی نشان می دهد پس از چندین فصل رشد اقتصادی منفی، در پاییز 99 رشد مثبت شد و عدد 0.7 را به ثبت رساند، این نرخ در زمستان همین سال به بالای 6 درصد رسید. این در حالیست که رشد واردات در پاییز و زمستان سال 99 به ترتیب منفی 22 درصد و منفی 23 درصد به ثبت رسیده است. اما با آغاز سال 1400 رشد واردات نیز مانند رشد اقتصادی مثبت شد و این روند تا پاییز سال گذشته ادامه دار بوده است.

البته میانگین رشد اقتصادی از بهار 1400 تا پاییز 1401 نزدیک به 4 درصد برآورد شده، اما رشد واردات در همین بازه زمانی بالغ بر 14 درصد بوده است. سرعت بالای رشد واردات در چند فصل گذشته نسبت به سرعت رشد اقتصادی در حالی رقم خورده که در دو سال گذشته شاهد جهش های ارزی قابل توجهی در اقتصاد کشور بوده ایم. بر اساس آمار صنعت و تولید کشور به شکل قابل توجهی به واردات وابسته است، از همین رو حتی زمانی که شاهد افزایش سرسام آور نرخ ارز هم هستیم، واردات به اندازه نزولی نمی شود.

photo_2023-04-03_13-15-40