به گزارش اکوایران، مرکز آمار در گزارشی به وضعیت جایگاه اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی استان‌های کشور طی سال‌های 1396 تا 1400 پرداخته است. از بررسی جزئیات این گزارش در رابطه با نسبت کارکنان دولت به جمعیت هزار نفری به تفکیک استان‌ها مشاهده می‌شود طی پنج سال نسبت کارکنان دولتی در کل کشور کاهش پیدا کرده است. تحلیل این موضوع از این حیث حائز اهمیت است که به اعتقاد کارشناسان، سهم عمده‌ای از اعتبارات هزینه‌ای بودجه عمومی کشور صرف پرداخت حقوق کارکنان دولت می‌شود. بنابراین بررسی جزئیات این موضوع می‌تواند جهت سیاستگذاری‌های کارآمد دولتی در حوزه اشتغال چه در سطح کل کشور و چه در سطح استانی مورد اهمیت باشد.

اشتغال

روند بررسی پنج‌ساله نسبت کارکنان دولتی کشور

مقایسه نسبت کارکنان طی پنج سال راوی این حقیقت است که نسبت تعداد کارکنان دولتی به جمعیت هزار نفری در کل کشور در بازه پنج ساله مسیر نزولی را پیموده است. این نسبت از تقسیم تعداد کارکنان دولتی شاغل در کشور بر تعداد 1000 نفر بدست می‌آید. در سال 1396 نسبت کارکنان دولتی با ثبت رقم 28.8 درصدی بیشترین رکورد را طی دوره پنج‌ساله داشته که در سال 1400 با کاهش 7 درصدی این نسبت به 26.7 درصد رسیده است. برخی معتقدند که سیاست‌‌گذاری‌های صورت گرفته در جهت خصوصی‌سازی طی برنامه ششم توسعه (1396-1400) منجر به کاهش این نسبت کارکنان دولتی در کل کشور شده است.

اشتغال

استان البرز با کمترین نسبت کارکنان دولتی

بررسی داده‌های ارائه‌شده توسط مرکز آمار حاکی از آن است که در سال 1400 استان کهگیلویه و بویراحمد با سهم 44.3 درصدی بیشترین نسبت کارکنان دولتی را در میان 31 استان کشور داشته و استان ایلام نیز با سهم 43.7 درصدی در جایگاه بعدی قرار می‌گیرد.

در این میان استان البرز با سهم 17.3 درصدی کمترین جایگاه نسبت کارکنان دولتی را داشته است. استان‌های قم و اصفهان به ترتیب با 20.7 و 20.8 درصد در جایگاه‌های بعدی قرار می‌گیرند. می‌توان با بررسی نسبت کارکنان دولتی طی پنج سال تحلیل شفاف‌تری از وضعیت این نسبت در استان البرز ارائه کرد. 

مقایسه روند پنج‌ساله نسبت کارکنان دولتی در استان البرز

نسبت کارکنان دولت به جمعیت هزار نفری در استان البرز طی سال 1396 تا 1400 تقریبا روند صعودی داشته است. بررسی این آمار نشان می‌دهد اگرچه در سال 1397 استان البرز با سهم 16 درصدی در میزان نیروی کار دولتی کمترین رکورد را ثبت کرده، اما در سال 1400 با سهم 17.3 درصدی رشد افزایشی داشته است.

اشتغال