کمتر از یک ماه تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ترکیه زمان باقی مانده است و رجب طیب اردوغان در آخرین امتیاز مالی که برای کسب رأی در انتخابات ارائه کرده است وعده ارایه تخفیف روی قبوض گاز خانوارها را برای یکسال آتی داد.

به گزارش بلومبرگ، در مراسمی که روز پنجشنبه در شمال ترکیه استان زونگولداک برگزار شد اردوغان اعلام کرد ما گاز رایگان برای مصرف یکسال خانوارها در آشپزخانه ها و گرم کردن آب را برای یکسال ارائه می‌دهیم. این مراسم به مناسبت افتتاحیه رسمی تولید گاز در میدان ساکاریا واقع در دریای سیاه برگزار شد.

 بر اساس گفته‌های رییس جمهور ترکیه، میزان ۲۵ متر مکعب از گاز مصرفی خانوارها در هر ماه رایگان خواهد بود و این بدان معنی است همچنان بسیاری از خانوارها و شهروندان باید همچنان هزینه قبوض خود را بپردازند.

فاتح دونمز وزیر انرژی ترکیه اعلام کرد که گاز استخراج شده از میدان گاز ساکاریا در ماه آینده به خانواده‌های ترکیه خواهد رسید.

کاهش هزینه قبوض انرژی محبوبیت اردوغان را پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴ می ترکیه افزایش می‌دهد. او در این انتخابات با ائتلاف جبهه مخالف خود که متحد شده اند رو به رو خواهد شد و مخالفان تا کنون او را به خاطر اوضاع وخیم اقتصادی سرزنش می‌کردند.

اردوغان پیش از این برای پیروزی در انتخابات وام‌های یارانه‌ای ارائه کرد، بازنشستگی زودتر از موعد را برای میلیون‌ها نفر اعلام کرد و حداقل حقوق را افزایش داد و کاهش هزینه قبوض انرژی خانوارها، آخرین امتیازی است که به نفع کیف پول رأی دهندگان ارائه می‌کند.

ترکیه تقریباً به طور کامل به واردات انرژی و تأمین کنندگان انرژی خارجی متکی است و مقامات این کشور توسعه منابع داخلی را به عنوان یک راه درمانی برای مواجهه با قیمت وارداتی انرژی در نظر گرفته‌اند.

جنگ روسیه و اوکراین قیمت جهانی انرژی را افزایش داد و به خاطر افزایش قیمت جهانی انرژی و وابستگی ترکیه به واردات، تراز تجاری ترکیه ضعیف شد. این مسئله به رکورد زنی تورم این کشور منجر شد و تورم ترکیه به بالاترین سطح بیست ساله رسید.