به گزارش اکوایران، سکوت داده‌های تورمی مرکز آمار ایران شکست. مرکز آمار که پس از اطلاع تورم بهمن‌ماه به بهانه تغییر سال پایه، آماری را از وضعیت تورم منتشر نکرده بود، اکنون در نیمه اردیبهشت وضعیت شاخص را در کشور اعلام کرد.

رشد 4.7 درصدی تورم در آخر سال 1401

طبق داده‌های مرکز آمار، تورم ماهانه اسفند برابر با 4.7 درصد در آخر سال گذشته به ثبت رسیده است. در بررسی‌های آماری مشاهده می‌شود گوشت قرمز، میوه و خشکبار و پوشاک و کفش بالاترین رکوردها را در این ماه رقم زده‌اند. در همین خصوص تورم ماهانه «گوشت قرمز» برابر با 18.3 درصد بوده و «میوه و خشکبار» با ثبت تورم 12.8 درصد رده دوم را داشته است. 

در ادامه تورم ماهانه ثبت شده در گروه «پوشاک و کفش» نیز در این مقطع برابر با 7.5 درصد، سومین رتبه را به ثبت رسانده است. این روند اما در فروردین امسال، با افت در برخی گروه‌ها و رشد در برخی گروه‌های دیگر همراه بوده است.

توذم

رکوردزنی میوه و خشکبار در فروردین 1402

طبق داده‌های مرکز آمار تورم ماهانه در این فروردین برابر با 3.7 درصد ثبت شده و حدودا 1 واحد درصد از ماه قبل خود کمتر شده است. تفکیک آماری در این ماه نشان می‌دهد تورم ماهانه «میوه و خشکبار» همچنان رکورددار رشد قیمت‌ها بوده است.

بر اساس آمارهای ثبت‌شده تورم ماهانه «میوه و خشکبار» در فروردین 1402 برابر با 15.3 درصد بوده و بالاترین رشد قیمت را رقم زده است. دومین رکورد نیز در این مقطع مربوط به «حمل و نقل» بوده و معادل 8.6 درصد به دست آمده است. بنابراین مشاهده می‌شود در دو ماه پی‌درپی میوه و خشکبار رکورددار گرانی ماهانه بوده است.

در نهایت مشاهده می‌شود تورم سال 1401 بالاترین سطح 10 سال را در داده‌های مرکز آمار رقم زده است. براساس داده‌های مرکز آمار، تورم سالانه در 1401 برابر با 45.8 درصد بوده و در بالاترین سطح 10 سال قرار گرفته است.