به گزارش اکوایران، مرکز آمار ایران تورم نقطه‌ای فروردین امسال را 55.5 درصد و تورم سالانه را 47.6 درصد اعلام کرده است. بررسی وزن گروه‌های مختلف سبد مصرفی خانوار در کنار ضریب اهمیتی که در تعیین شاخص کل مصرف‌کننده دارد، می‌تواند تاثیر هر بخش بر تورم را نمایان کند.

وضعیت شاخص قیمت مصرف‌کننده در بخش‌های اصلی سبد مصرفی خانوار طی دوره مورد اشاره نشان می‌دهد بیشترین تاثیر در رشد قیمت‌ها، ناشی از دو بخش «خوراکی و آشامیدنی» و «مسکن» بوده است.

نیمی از تورم فروردین از ناحیه خوراکی‌ها

بر اساس آمارهای منتشرشده از سوی مرکز آمار، بیشترین سهم از تورم نقطه‌ای فروردین (تورم 55.5 درصدی) مربوط به بخش خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها بوده، به طوری که حدود نیمی از تورم این ماه را به خود اختصاص داده است. سهم بخش خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها از تورم نقطه‌ای 55.5 درصدی فروردین امسال معادل 23.88 درصد بوده است.

بخش خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها به عنوان تاثیرگذارترین بخش بر تورم، در فروردین سال جاری با تورم بیش از 78 درصدی مواجه شده بود که زیرگروه گوشت قرمز و گوشت ماکیان (مرغ و خروس) آن تورم نقطه‌ای معادل 116 درصدی را به ثبت رسانده است.

پس از بخش خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها، بیشترین سهم از تورم فررودین سال جاری مربوط به بخش مسکن بوده است. مصرف خانوارها در بخش مسکن سهم 13.7 درصدی از تورم 55.5 درصدی نخستین ماه سال جاری را به خود اختصاص داده که به‌تنهایی سهمی بیش از مجموع بخش‌های حمل و نقل، بهداشت و درمان، پوشاک و کفش و دیگر کالا و خدمات متفرقه در ایجاد تورم داشته است.

photo_2023-05-22_16-52-22

مسکن و خوراک، سهم‌های مهم افزایش تورم

بخش مسکن در فروردین امسال تورم نقطه‌ای 39 درصدی را به ثبت رسانده است. حمل و نقل با سهم 5.5 درصدی نیز در رده سوم تاثیرگذارین بخش بر تورم فروردین سال جاری قرار گرفته است. در این بخش، خرید وسایل نقلیه در فروردین امسال تورم 94 درصدی را به ثبت رسانده که ناشی از افزایش قیمت خودرو طی یک سال گذشته بوده است.

بخش‌هایی که کمترین تاثیر را در تورم فروردین داشته‌اند نیز مربوط به دخانیات، آموزش، تفریح و فرهنگ و ارتباطات هستند و سهم هرکدام کمتر از نیم درصد بوده است.

تاثیر بخش مسکن و خوراکی در تورم ایران طی سال‌های اخیر بالا بوده است. با توجه به قیمت بسیار بالای مسکن در ایران، هزینه‌های مرتبط با مسکن نظیر اجاره و خرید، بخش قابل توجهی از هزینه‌های زندگی مردم را تشکیل می‌دهد که همین امر موجب افزایش کلی هزینه‌های زندگی شده است.

از سوی دیگر عدم توازن بین عرضه و تقاضا در بازار مسکن و اقلام خوراکی، باعث افزایش قیمت‌ها شده است. با توجه به اینکه عرضه مسکن و برخی اقلام خوراکی طی دوره‌های مختلف محدود می‌شود، تقاضا برای آنها افزایش می‌یابد و در نهایت بر بالاتر رفتن قیمت آنها تاثیر می‌گذارد.