به گزارش اکوایران، کاهش میزان عرضه مرغ در فروردین امسال‌ رکورد زد. بر اساس تازه‌ترین گزارش مرکز آمار، در فروردین امسال بیش از 78.7 میلیون قطعه انواع طیور زنده به وزن 194.3 هزار تن به کشتارگاه‌های کشور وارد شده که نسبت به مدت مشابه سال حدود 30 درصد کاهش یافته است.

از این تعداد انواع طیوری که در فروردین وارد کشتارگاه‌های کشور شده، حدود 78 میلیون قطعه لاشه به وزن 147 هزار تن قابل استفاده بوده که سهم قابلی توجهی از آن مربوط به ماکیان (مرغ و خروس) است.

از مجموع گوشت انواع طیور قابل مصرفی که در فروردین ماه امسال به بازار عرضه شده سهم ماکیان (مرغ و خروس) معادل 96.8 درصد، سهم بوقلمون 0.15 درصد و سهم بلدرچین معادل 0.4 درصد است.

کاهش کم‌سابقه عرضه مرغ

آمارها نشان می‌دهد میزان مرغ عرضه شده به بازار در فروردین ماه امسال با کاهش قابل تاملی مواجه شده که دست کم طی دو سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

در فروردین امسال حدود 143 هزار تن «مرغ و خروس» به بازار عرضه شده که نسبت به موقعیت مشابه خود در سال گذشته بیش از 27 درصد کاهش داشته است.

تغییرات نقطه‌ای میزان عرضه ماکیان (مرغ و خروس) طی یک‌سال اخیر نشان می‌دهد، بیشترین میزان افت عرضه مرغ مربوط به نخستین ماه از سال جاری با شعار «مهار تورم و رشد تولید» بوده، به طوری که میزان مرغ عرضه شده در فروردین ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل معادل 27.3 درصد کاهش یافته است.

به بیان دیگر طی یک‌سال اخیر به طور میانگین هر ماه حدود 4.5 هزار تن از میزان عرضه مرغ به بازار کاسته شده است.

photo_2023-05-23_19-06-34

میزان افت ماهانه عرضه مرغ نیز طی دوره مورد نظر رکوردزنی کرده، به طوری که تغییرات ماهانه عرضه مرغ به بازار نشان می‌دهد طی دست کم دو سال اخیر بی‌سابقه بوده است. میزان عرضه ماکیان (مرغ و خروس) در فروردین ۱۴۰۲ نسبت به ماه قبل بیش از 20 درصد کاهش یافته است.