به گزارش اکوایران، از نیمه فروردین قیمت مرغ درب مغازه‌ها رشد کرد. زیرا در میادین مرغ دیگر به قیمت مصوب عرضه نمی‌شد. دلیل آن هم واضح بود، مرغداران مرغ را درب مزرعه به قیمت قبل نمی‌فروختند. اواخر فرودین اکوایران این موضوع را منعکس کرد. اما مقامات دولتی نسبت به این موضوع واکنشی نشان ندادند. تا بالاخره صنوف خبر از رشد قیمت براساس توافقات اولیه با دولت دادند. 

روز گذشته هم خبری مبنی بر  توافق بر سر قیمت درب مرغداری در سطح 56 هزار تومان منتشر شد. در ضمن مقرر شده بود، قیمت نهایی برای مصرف کننده 73 هزار تومان باشد. محمدعلی کمالی سروستانی مدیرعامل اتحادیه مرغداران تخم گذار در گفتگو با اکوایران این موضوع را تایید می‌کند و می‌گوید ما بر سر قیمت حدود سه الی چهار هفته است درحال رایزنی هستیم. اما برای مشخص شدن قیمت نهایی شما حداکثر دو روز منتظر بمانید، قیمت مرغ مشخص می‌شود.

او در واکنش به تکذیب خبرهای توافق دولت و صنف مرغداران می‌افزاید: توافقات که انجام شده، قیمت درب مزرعه  56 هزار تومان است. قیمت برای مصرف کننده نهایی هم  73 هزار تومان تعیین شده است. البته صنف کشتارگاه‌دارن با رقم 73 هزار تومان موافق نیست و خواهان قیمتی بالاتر است.

کمالی ادامه می‌دهد، شاید ملاحظاتی در کار است که فعلا تکذیب شده است. چون ما شنیدیم سرپرست وزارت جهادکشاورزی اعلام کرده، قصد دارد امور صنف را به بخش خصوصی و تشکل‌ها واگذار کند. ما امیدوارم دولت حضورش را در حوزه تولید و توزیع کاهش دهد و صرفا نظارت کند. سال گذشته متوسط فروش درب مرغداری 36 هزار تومان بود این درحالی که هزینه‌های ما بالای 43 هزارتومان شده بود. این زیان منجر به کوچک شدن صنعت شده است.

او تاکید می‌کند: سال 1401 نسبت به سال 1400 تولید ما 11 درصد کاهش یافت این اتفاق ناشی از خروج بخشی از مرغداران از صنعت است. 

کمالی می‌گوید: مرغ و تخم مرغ کالای فصلی هستند، برخی فصول مثل میوه نوبرانه رشد می‌کنند و پس از مدتی کاهش می‌یابد. وقتی ما 7 ماه 10 الی 10 الی 15 درصد زیر قیمت به می‌فروشیم ، یک مقطع کوتاهی رشد کند ایرادی ندارد. چون مجددا با جوجه‌ریزی قیمت کاهش می‌یابد.

البته او می‌افزاید: برای جلوگیری از نوسانات غیر معقول باید مدیریت این بازار درست انجام شود تا به نتیجه برسیم.