به گزارش اکوایران، در اولین ماه از سال جاری، مرغ‌های نحیف‌تری به بازار عرضه شده است. آخرین آمارهای منتشره مرکز آمار از وضعیت عرضه مرغ به بازار نشان می‌دهد در فروردین امسال حدود 143 هزار تن «مرغ و خروس» به بازار عرضه شده که نسبت به موقعیت مشابه سال گذشته بیش از 27 درصد کاهش داشته است.

میزان افت عرضه مرغ در دوره یاد شده، دست‌کم طی دو سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

بررسی آمارها همچنین نشان می‌دهد مرغ‌های عرضه شده به بازار در فروردین امسال، وزن کمتری نسبت به قبل داشته‌ است.

بر اساس این گزارش، طی دوره یک‌ماهه فروردین بیش از 75.6 میلیون قطعه لاشه قابل مصرف مرغ و خروس به وزن 143 هزار تن، در کشتارگاه‌ها کشتار شده است. به بیان دیگر، متوسط وزن هر یک عدد ماکیان (مرغ و خروس) به 1.89 کیلوگرم رسیده است.

متوسط وزن هر مرغ و خروس در فروردین امسال (1.89 کیلوگرم) به کمترین میزان 10 ماه اخیر خود رسیده که نشان‌دهنده کم‌وزن بودن مرغ‌های عرضه‌شده در این ماه است.

این در حالی است که این روزها قیمت مرغ به بالاترین سطح تاریخی خود یعنی حدود 100 هزار تومان رسیده است.

photo_2023-05-24_20-07-59

موضوعی که طی ماه‌های اخیر عرضه مرغ را تحت تاثیر قرار داده، افزایش هزینه‌های تولید به‌ویژه افزایش قیمت خوراک طیور بوده که به نظر می‌رسد یکی از دلایل وزن کمترِ مرغ‌های عرضه شده به بازار نیز افزایش هزینه خوراک مرغ باشد.

با افزایش قیمت خوراک مرغ، پرورش‌دهندگان مرغ به دنبال کاهش هزینه‌های تولید هستند و به همین جهت از خوراک کمتری استفاده می‌کنند که می‌تواند یکی از عوامل کاهش وزن مرغ‌ها در ماه فروردین باشد.

نوسان و افزایش قیمت دلار نیز بر قیمت مرغ تاثیر چشم‌گیری داشته، زیرا بیشتر از 80 درصد از نیاز ذرت و سویا که عمده‌ترین پایه جیره‌ای مرغ است به صورت وارداتی تهیه شده و می‌تواند بر قیمت مرغ تاثیر بگذارد.

این درحالی است که محمدعلی کمالی سروستانی، مدیرعامل اتحادیه مرغداران تخم‌گذار، طی گفت‌وگویی با رسانه‌ها ضمن اشاره به کاهش میزان تخم مرغ و جوجه تولیدی و جوجه‌ریزی، درباره علل گران شدن قیمت مرغ طی یک ماه اخیر گفته بود:‌ هم سوداگری و هم کمبود‌ها باعث افزایش قیمت شده است، اما عمدتا سیاست‌های دولت این وضعیت را در مورد مرغ به وجود آورده است. در اسفند 1401 اتفاق دیگری هم افتاد و متاسفانه مواد غذایی مرغ از جمله سویا تامین نشد و غذایی که باید ۱۶ تومان به دست مرغ‌دار می‌رسید تا ۲۵ هزار تومان فروخته شد. مجموعه این مسائل باعث شد به یک دوره تنش بربخوریم.