به گزارش اکوایران، کاخ سفید و مذاکره‌کنندگان جمهوری‌خواه سرانجام برای افزایش سقف بدهی آمریکا به توافقی اولیه رسیدند تا از نکول دولت که اقتصاد جهانی را تهدید می‌کند، جلوگیری کنند.

به نوشته پایگاه بلومبرگ، جو بایدن رئیس‌جمهور ایالات متحده و کوین مک‌کارتی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا که طی یک تماس تلفنی ۹۰ دقیقه‌ای به توافق رسیدند، اکنون باید تا تصویب نهایی قانون، از چارچوب آن برابر تندروهای هر دو حزب محافظت کنند.

مک‌کارتی گفت که روز یکشنبه بار دیگر با بایدن صحبت خواهد کرد و روز چهارشنبه این لایحه را برای رأی‌گیری آماده می‌کند. او به خبرنگاران گفت: «ما هنوز کارهای زیادی داریم، اما معتقدم که این یک توافق اصولی بوده که شایسته مردم آمریکا است».

فرصت کمی برای ریسک وجود دارد؛ زیرا «جَنِت یلن» - وزیر خزانه‌داری آمریکا - هشدار داده که افزایش سقف استقراض باید تا ۵ ژوئن نهایی شود تا از نکول تاریخی که هزینه‌های استقراض را افزایش می‌دهد، جلوگیری شود.

به گفته یک منبع آگاه، این توافق که پس از هفته‌ها بحث و جدل حاصل شده، شامل یک توافق دوساله بر سر بودجه است که هزینه‌های غیردفاعی را تقریباً در سطح فعلی ثابت نگه می‌دارد.

این قانون همچنین محدودیت بدهی را تا ژانویه ۲۰۲۵ و پس از انتخابات ریاست‌جمهوری بعدی به حالت تعلیق در می‌آورد. برخی منابع آگاه گفتند که این قانون در یکم ژانویه آن سال به اتمام خواهد رسید، در حالی که برخی دیگر گفتند که تاریخ دقیقش به متن لایحه بستگی دارد.

در هر صورت، سناریوی مشابهی را در سال ۲۰۲۵ شاهد خواهیم بود که در ژانویه، وزارت خزانه‌داری استفاده از اقدامات فوق‌العاده برای جلوگیری از نکول را آغاز خواهد کرد. اقتصاددانان گفته‌اند که حتی یک نکول کوتاه‌مدت می‌تواند باعث کاهش چشمگیر بازار و از دست‌ رفتن صدها هزار شغل شود.

این توافق برای دریافت‌کنندگان بیمه درمان دولتی شرط اشتغال نخواهد گذاشت؛ اما برای برنامه کمک‌غذایی تا سن ۵۴ سالگی محدودیت سنی قائل خواهد شد؛اقدامی که جمهوری‌خواهان مجلس بر آن تأکید داشتند. با این حال، این دو شرط قبل از سال ۲۰۳۰ لغو می‌شوند.

علاوه بر این، این توافق مکانیسمی را ایجاد می‌کند تا کنگره را به تکمیل لوایح تخصیص بودجه سالانه برای سال ۲۰۲۴ مجبور کند. در صورت عدم تصویب این لوایح، کل بودجه ۱ درصد کاهش می‌یابد. این مسأله جمهوری‌خواهانی را که برای رسیدن به توافق از افزایش بودجه دفاعی صرف‌نظر کرده‌اند، تشویق می‌کند تا با دولت به توافق برسند.

واکنش اولیه اقتصاددانان، بدون اطلاع از تمام جزئیات توافق گزارش‌شده، نشان داد که انتظار کمی وجود دارد که کاهش مخارج دولت تأثیر زیادی بر کل اقتصاد داشته باشد. «مایکل فرولی» - اقتصاددان ارشد مؤسسه مالی جی‌پی مورگان چیس - گفت که با وجود نزدیک‌شدن کاخ سفید و جمهوری‌خواهان به یک توافق، این توافق چشم‌اندازی را که او در هفته گذشته مطرح کرد، تغییر نخواهد داد.

در یادداشتی برای مشتریان مؤسسه در ۲۴ می، فرولی گفت که سقف هزینه‌های غیردفاعی فدرال تا سال مالی ۲۰۲۴ تأثیر متوسطی بر رشد اقتصادی خواهد داشت؛ اما کاهش اقدامات تهاجمی فدرال رزرو برای مهار تورم، به کمک افزایش نرخ بهره نیز می‌تواند بر آن اثر منفی بگذارد.

پیامدهای سیاسی

اگرچه این مذاکرات پرتنش کشور را در معرض خطر قرار داد، اما این توافق می‌تواند به بایدن و مک‌کارتی از نظر سیاسی کمک کند. البته با این فرض که این طرح حمایت کافی در کنگره آمریکا را به دست آورد.

شک و تردید مک‌کارتی در اینکه بتواند با توجه به برتری بسیار ضعیفش در کنگره، بر سر توافقی مذاکره کند، بیش از آن چیزی است که در اوایل امسال، در ۱۵ رأی‌گیری ناکام برای ریاست کنگره شاهدش بود؛ اما این سازش می‌تواند به تلاش تعدادی از قانون‌گذاران محافظه‌کار برای درخواست رأی‌گیری جهت برکناری مک‌کارتی قوت ببخشد.

همچنین در حالی که رئیس‌جمهور به دنبال کسب پیروزی برای دومین دور ریاست‌جمهوری خود است، از بزرگترین تهدید علیه بهبود اقتصادی پساکرونایی چشم‌پوشی می‌کند. با این حال، همراهی با برخی از خواسته‌های جمهوری‌خواهان خطر دورکردن مترقی‌هایی که برای پیروزی مجدد به آن‌ها نیاز است را به همراه دارد.

طبق خلاصه‌ای که جمهوری‌خواهان منتشر کردند، این قرارداد باعث لغو بودجه به کارگیری مأمورین جدید برای سازمان امور مالیاتی شده و تحقیق و بررسی برخی پروژه‌های زیست‌محیطی را سرعت می‌بخشد. در این خلاصه آمده است که هزینه‌های داخلی در سال ۲۰۲۴ به سطح مالی ۲۰۲۲ کاهش می‌یابد. احتمالاً دیدگاه متفاوت کاخ سفید از این مسئله به دلیل ترفندهای حسابداری است.

به گفته یک منبع آگاه، کاخ سفید بودجه کرونا را برای واکسن‌های نسل بعدی، مراقبت‌های پزشکی جانبازان، کوپن مسکن و خدمات بهداشتی سرخ‌پوستان نگه داشته است.

بایدن در بیانیه‌ای گفت: «این توافق نشان‌دهنده یک مصالحه است، یعنی همه به آنچه که می‌خواهند نمی‌رسند».