به گزارش اکوایران، آنطور که بلومبرگ گزارش داده، به گفته دو فرد مطلع از گفت‌وگوهای انجام شده، رجب طیب اردوغان روز دوشنبه با محمت شیمشک - وزیر دارایی سابق ترکیه - در آنکارا دیدار کرده است. این ملاقات در شرایطی انجام شده که رئیس‌جمهور قصد دارد کابینه جدید را اوایل روز جمعه اعلام کند.

این مذاکرات خصوصی بوده و افراد مطلع نخواستند نامشان فاش شود. اردوغان در روز یکشنبه بار دیگر به عنوان رئیس‌جمهور ترکیه انتخاب شد و حالا شرایط را برای تمدید حکومت خود برای دهه سوم آماده می‌کند. او قول داده که تیم اقتصادی‌اش دارای اعتبار بین‌المللی باشد.

در چنین شرایطی انتظارات از بازگشت شیمشک به دولت افزایش پیدا کرده است تا اقتصاد را در شرایطی که ارزش لیر کاهش یافته و ذخایر ارزی کوچک شده هدایت کند. لیر پس از انتخابات دور دوم ترکیه در روز یکشنبه به پایین‌ترین سطح خود رسیده است.

دفتر شیمشک و اردوغان در مورد این مذاکرات اظهار نظر نکردند و درباره این دیدار نیز اعلام عمومی صورت نگرفته است.

شیمشک پیش‌تر اعلام کرده بود که از سیاست فعال خودداری خواهد کرد.

ابراهیم کالین - سخنگوی ریاست جمهوری - در روز دوشنبه اعلام کرد که شیمشک صرف‌نظر از موقعیت در کابینه دولت به مدیریت اقتصاد کمک خواهد کرد.

شیمشک در روزهای پایانی رقابت دور اول انتخابات ریاست جمهوری ترکیه از اردوغان حمایت کرد و با او در جمع انتخاباتی حضور پیدا کرد.

محمت شیمشک وزیر دارایی سابق اردوغان است که به عنوان تحلیلگر مطرح در وال استریت فعالیت کرده و پیش‌تر به وسیله اردوغان برای وزارت دارایی به ترکیه آمده بود. او در کابینه قبلی اردوغان کنار گذاشته شده بود ولی حمایت او از اردوغان و بازگشت او به دولت ترکیه اعتبار سرمایه‌گذاری را در ترکیه افزایش می‌دهد.

شیمشک قبلا از قبول مسئولیت در دولت به دلیل تعهدات کاری در لندن اجتناب کرده ولی اردوغان گفته بود که او تیمی را برای سیاست‌های اقتصادی هماهنگ می‌کند. شیمشک اقتصاددان طرفدار بازار است که بازگشت او‌ می‌تواند نشان‌دهنده معکوس شدن سیاست‌های اقتصادی ترکیه باشد.

دولت جدید کسری تجاری بزرگی دارد و باید آن را کاهش دهد. بدهی‌های خارجی را پرداخت کند و ذخایر ارزی خارجی را دوباره جایگزین کند‌. هرچند اردوغان تا کنون افزایش نرخ بهره را رد کرده است ولی نزدیکی افرادی مانند شیمشک به کابینه دولت احتمال افزایش نرخ بهره را تقویت می‌کند.