به گزارش اکوایران، روبل روسیه در معاملات اولیه روز دوشنبه، به کمترین میزان خود در نزدیک به 15 ماه اخیر در برابر دلار سقوط کرد، سرمایه‌گذاران برای اولین بار به شورش مسلحانه واگنرها در آخر هفته واکنش نشان دادند.

مزدوران به رهبری یوگنی پریگوژین در روز شنبه بر اساس توافقی که پیشروی سریع آنها در مسکو را متوقف کرد، از شهر روستوف-آن-دون در جنوب روسیه عقب نشینی کردند، اما سؤالاتی در مورد تسلط ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه بر قدرت ایجاد شد.

الکسی آنتونوف از شرکت Alor Broker گفت: «سیاست این بار هم بر روحیه سرمایه‌گذاران تأثیر منفی می‌گذارد. اوج تنش‌ها گذشته است، اما پس‌لرزه‌های تاثیر آن بر روبل برای مدتی باقی خواهد ماند.»

سقوط لیر به پایین‌ترین سطح خود

پس از اینکه بانک مرکزی اقداماتی را برای ساده‌سازی قوانین حاکم بر دارایی‌های وام‌دهندگان و سپرده‌های خارجی انجام داد، لیر ترکیه با افزایش شدید نرخ بهره در هفته گذشته، 1.8 درصد کاهش یافت و به پایین‌ترین حد خود در برابر دلار آمریکا رسید.

لیر در برابر دلار به 25.76 کاهش یافت و از پایین‌ترین سطح هفته گذشته نیز سقوط کرد. این رقم تا کنون 27 درصد در سال جاری کاهش یافته است.

دو گام بزرگ در روزهای اخیر برداشته شد: بانک مرکزی تحت ریاست حافظ گی ارکان، رئیس کل جدید، روز پنجشنبه نرخ بهره را 650 واحد پایه افزایش داد و به 15 درصد رساند.

سپس در روز یکشنبه بانک مرکزی شروع به لغو بخش‌هایی از ده‌ها قانون و مقرراتی کرد که از سال 2021 به تصویب رسانده بود که باعث می‌شد بازارهای بدهی، اعتبار و فارکس به‌شدت مدیریت شوند - و هدف از آن تشویق دارایی‌های لیر بود.

این بانک در آخر هفته گفت که این گام‌ها برای آزاد کردن بازارها و تضمین ثبات بود. نسبت نگهداری اوراقی که بانک‌ها موظف به تخصیص به سپرده ارزی خود هستند از 10 درصد به 5 درصد کاهش یافت.

اوراق بهاداری که بانک‌ها باید نگه دارند بین 3 تا 12 درصد از سپرده‌های لیر خود بر اساس استاندارد جدید متغیر است، در حالی که قبلا بین 3 تا 17 درصد بود.

مقررات جدید همچنین می‌گوید بانک‌هایی که سپرده‌های لیری آنها کمتر از 57 درصد کل سپرده‌ها است، باید هفت واحد درصد دیگر اوراق بهادار داشته باشند، در حالی که هفت امتیاز اضافی قبلی برای بانک‌هایی که کمتر از 60 درصد سپرده‌های لیری داشتند اعمال می‌شد.