به گزارش اکوایران، روبل روسیه در برابر دلار افت کرد و به کف پانزده‌ماهه خود رسید.

روبل روسیه در روز جمعه برای اولین بار در بیش از 15 ماه گذشته از مرز 89 در برابر دلار سقوط کرد، زیرا نگرانی‌های مربوط به ریسک سیاسی داخلی پس از شورش مسلحانه آخر هفته و عدم وجود هیچ‌گونه محرک‌های حمایتی تاثیرگذار واقع شدند.

در ساعت 1156 به وقت گرینویچ، روبل پس از رسیدن به 89.3275، ضعیف‌ترین نقطه از 29 مارس 2022، 1.8 درصد در برابر دلار کاهش یافت.

در برابر یورو 1.8 درصد از ارزش خود را از دست داد و در 96.74 معامله شد که پایین‌ترین سطح در 15 ماه گذشته است. در برابر یوان 1.4 درصد کاهش یافت و به 12.23 رسید که پایین ترین سطح در بیش از 14 ماه است.

آلور بروکر در یادداشتی گفت: «روبل به فروپاشی خود ادامه می‌دهد. با وجود تثبیت نفت، دیروز 1.4 درصد دیگر از ارزش خود را از دست داد.

چهارمین افت فصلی متوالی نفت

قیمت نفت در روز جمعه افزایش یافت اما چهارمین افت سه ماهه متوالی خود را نیز ثبت کرد زیرا سرمایه‌گذاران نگران این بودند که فعالیت‌های اقتصادی ضعیف جهانی می‌تواند تقاضای سوخت را کاهش دهد.

قیمت شاخص نفت خام برنت برای تحویل در ماه اوت که روز جمعه منقضی می‌شود، با 56 سنت یا 0.8 درصد افزایش به 74.90 دلار رسید. در سه ماه منتهی به پایان ژوئن، قرارداد 6 درصد کاهش یافت.

نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با 78 سنت یا 1.1 درصد افزایش به 70.64 دلار در هر بشکه رسید. دومین افت سه ماهه متوالی خود را ثبت کرد که در سه ماه اخیر حدود 6.5 درصد کاهش داشت.

قیمت ها تحت فشار افزایش نرخ بهره در اقتصادهای کلیدی و بهبود آهسته‌تر از حد انتظار در تولید و مصرف چین بوده است.

در روز جاری، گزارش وزارت بازرگانی ایالات متحده که نشان می‌دهد تورم سالانه در ماه گذشته با کندترین سرعت خود در دو سال گذشته افزایش یافته بود، نفت خام را تقویت کرد.

جان کیلداف، شریک Again Capital LLC در نیویورک، گفت: نشانه‌های تعدیل تورم «می‌تواند فدرال رزرو را دوباره از افزایش نرخ بهره باز دارد».